Clas Ohlson lanserar barnrummet – hållbara träleksaker i fokus

Barnrumssatsningen präglas av ett ökat miljö- och hållbarhetstänk och är en del av Clas Ohlsons nya strategi. Sortimentet erbjuder smarta och smakfulla lösningar för att organisera, inreda och skapa lek för de små i hemmet. Allt för att förenkla livet hemma hos småbarnsföräldrarna. I samband med satsningen lanserar Clas Ohlson även en ny serie egendesignade träleksaker med FSC®-märkning.

Clas Ohlsons nya sortiment inspirerar till pyssel för både stora och små och gör det roligare för hela familjen att hålla ordning i barnrummet. Med lösningar som färgkoordinerad förvaring, pedagogiska klisteretiketter och självstädande mattor blir städningen rena barnleken. Och liksom alla produkter i Clas Ohlsons sortiment så är även dessa strikt testade i Clas Ohlsons labb.

I lanseringen utmärker sig särskilt de nya egendesignade och FSC®-märkta träleksakerna som är anpassade för pedagogisk lek för yngre barn 2–6 år. FSC® är en märkning för ansvarsfullt skogsbruk.

”Både föräldrar och barn uppskattar hållbara och pedagogiska leksaker, och det känns superspännande att vi redan har tagit fram så här många produkter – och det här är bara början. Med hållbara materialval och hög kvalitet tål leksakerna att älskas längre av alla leksugna.”, säger Anna Stenvi, produktchef för barn och lek på Clas Ohlson.

Träleksakerna
Clas Ohlson lanserar flera klassiska träleksaker som ska inspirera till kreativ lek. Med till exempel ett bilgarage är barnen fria att själva skapa en historia och bestämma vad som ska ingå i den. Några av träleksakerna uppmuntrar även barnen att lära sig nya saker. Ett exempel är bultbrädan där barn lär sig slå ner klossar och samtidigt övar motoriken. I den nya breda träserien finns även en kassaapparat, dockskåpsmöbler, bilar, snickarbälte med verktyg, stapelbara klossar och brickor, pinnglassar och godisklubbor, formpussel, spel och dragleksaker på hjul. Alla träleksaker är FSC®-märkta.

Barnrumsförvaring
För att lättare hålla snyggt i barnrummet finns smarta förvaringslösningar som går att mixa och matcha i olika former och färger. För att underlätta sorteringen, och även inkludera barnen i att hålla ordning, finns små klisteretiketter med olika symboler att fästa på förvaringen för att lättare visa vad som ska ligga var. Clas Ohlson har också tagit fram en smart lekmatta som smidigt kan förvandlas till en förvaringspåse.

Barnrumsinredning
För att underlätta dekorering av barnrum har Clas Ohlson tagit fram vinyldekorer som enkelt går att klistra fast, och ta bort, på väggar – vilket är smidigare och billigare än att tapetsera eller måla en hel vägg. Ett annat alternativ är washi-tejp för att definiera och framhäva olika lekytor i hemmet. Det finns även en griffeltavla som går att klistra på väggen.

”Vårt mål är att erbjuda en helhetslösning för barnrummet. Vi vill bli en destination för smarta och smakfulla lösningar för barnens alla ytor i hemmet. Och vi är på god väg!”, säger Anna Stenvi, produktchef för barn och lek på Clas Ohlson.

För mer information, högupplösta bilder och produktprover, vänligen kontakta:
Johan Mårsell, PR & Kommunikation, Clas Ohlson Sverige
072 143 94 90,
 johan.marsell@clasohlson.se

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fem marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com.