Clas Ohlson lanserar ny visuell identitet

I dag lanseras Clas Ohlsons nya visuella identitet. Med en tydlig koppling till bolagets rika historia och med nya färger och grafiska element är den visuella identiteten ett viktigt steg i Clas Ohlsons förändringsresa.

- Vi har förändrats gång på gång i över hundra år. Det som en gång var en cykelverkstad, blev ett framgångsrikt postorderföretag som utvecklades till en butikskedja där vi tog positionen som den moderna järnhandeln. Idag är vi ett hemmafixarföretag som möter kunderna på flera olika sätt. Vi förbättrar och förenklar människors vardag med relevanta produkter och tjänster för hemmet via butiker, e-handel och på plats i kundernas hem. Den förändringen behöver också avspeglas i hur vi ser ut, säger vd Kristofer Tonström.

Den nya identiteten har tagits fram med ledord som enkelhet och tydlighet med en uppdaterad färgpalett, ett nytt typsnitt och en distinkt symbol.

- Med den nya identiteten blir vi mer synliga. Det kommer vara lätt att känna igen en produkt från Clas Ohlson eller en Clas Ohlson-butik, fortsätter Kristofer Tonström.

Arbetet med att lansera identiteten startade redan i vintras när nyöppnade butiker fick nya fasadskyltar, men nu sker den officiella lanseringen med ett uppdaterat utseende i digitala kanaler och marknadsföring. All kommande förändring är planerad att ske på ett hållbart sätt vilket innebär att nya fasadskyltar och inredning i butikerna samt nya produktförpackningar fasas in stegvis.

Inspirationen till den nya symbolen som ingår identiteten är hämtad från Clas Ohlsons huvudkontor i Insjön där den funnits på fasaden sedan 1972.

- Det känns roligt att kunna hedra vår historia samtidigt som vi hela tiden utvecklas vidare. Jag ser verkligen fram emot den fortsatta resan med att varje dag göra en positiv skillnad för våra kunder där det är som allra viktigast - i deras hem, säger Kristofer Tonström.

Clas Ohlsons nya visuella identitet har tagits fram i samarbete med byråerna Kurppa Hosk och BAS.

Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fyra marknader, cirka 4 500 medarbetare och en omsättning om cirka 8,3 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com.