Clas Ohlson ökar försäljningen i september 2017

Försäljningen i september ökar med 5 procent till 640 Mkr (610). I lokala valutor ökar försäljningen med 6 procent jämfört med föregående år. Försäljningsutvecklingen i jämförbara enheter och lokal valuta uppgår till 4 procent.

Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet utökats netto med
13 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 220.

Försäljningen i september fördelar sig enligt följande:

Länder, Mkr September
2017/18
2016/17
Procentuell förändring Procentuell förändring,
lokal valuta
Sverige 289 274 6 6
Norge 251 237 6 8
Finland 78 70 11 12
Utanför Norden* 22 28 -22 -19

*Påverkat av butiksoptimering i Storbritannien.

Den totala försäljningen för räkenskapsårets första fem månader (maj till september 2017) ökade med 2 procent till 3 094 Mkr (3 039). I lokala valutor ökade försäljningen med
1 procent jämfört med föregående år.

Delårsrapporten för andra kvartalet 2017/18 offentliggörs klockan 07:00 onsdagen den
6 december 2017. Rapporten presenteras samma dag klockan 08:30 i Clas Ohlsons butik på Drottninggatan 53 i Stockholm.

Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649 13

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 oktober 2017 klockan 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens praktiska små problem i sex länder via över 200 butiker och e-handel. Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om cirka 8 miljarder kronor och drygt 4 800 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fem marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com