Clas Ohlsons försäljning i september minskade med 8 procent

Försäljningen i september minskade med 8 procent till 629 Mkr (681). Den organiska försäljningen minskade med 3 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta minskade med 3 procent jämfört med föregående år. Jämfört med september föregående år gav fler handelsdagar en positiv kalendereffekt med cirka 2 procentenheter. Försäljningen online minskade med 6 procent till 42 Mkr (45). Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet minskats netto med 3 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (231).

Fördelning försäljning

Månad Ackumulerat
September Förändring Maj-September Förändring
Mkr 2020/21 SEK Organisk 2020/21 SEK Organisk
Sverige 286 -7% -7% 1 515 -3% -3%
Norge 264 -4% 7% 1 469 3% 16%
Finland 75 -17% -15% 385 -10% -8%
Utanför Norden* 4 -45% -43% 22 -53% -52%
Totalt 629 -8% -3% 3 392 -2% 3%
Varav försäljning online 42 -6% -2% 274 42% 48%

* Påverkat av stängning av butiker i Storbritannien och Tyskland.

Den totala försäljningen under perioden maj-september 2020 minskade med 2 procent till 3 392 Mkr (3 465). Den organiska tillväxten uppgick till 3 procent. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 4 procent. Försäljningen online för perioden ökade med 42 procent till 274 Mkr (193).

Lotta Lyrå, vd och koncernchef: Efter en stark sommar har den reducerade kundtrafik som vi sett ända sedan pandemins utbrott under våren nu fått ett tydligt genomslag i försäljningen. För att parera utvecklingen har vi lagt än större fokus på kostnadskontroll med målsättningen att upprätthålla en god lönsamhet trots en svagare försäljning.

Den minskade försäljningen online i september ska ses i ljuset av att vi under perioden implementerade ett helt nytt lagerstyrningssystem. För att genomföra förändringen på ett kontrollerat sätt, och i god tid innan årets viktigaste försäljningsperiod, var vi restriktiva med marknadsinvesteringar. Även de tillfälligt längre leveranstiderna i samband med systemimplementeringen har påverkat försäljningen i e-handelskanalen.

Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 oktober 2020 klockan 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fem marknader, cirka 4 500 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com.