Clas Ohlsons försäljning ökade i mars jämfört med föregående år

Försäljningen i mars, exklusive den förvärvade Spares-koncernen, ökade med 4 procent till 648 Mkr (623). Organiskt ökade försäljningen med 5 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 4 procent jämfört med föregående år. Under mars påverkade kalendereffekter negativt med 5 procentenheter.

Försäljningen inklusive Spares-koncernen uppgick till 695 Mkr (623). Försäljningen online, exklusive Spares-koncernen, minskade med 5 procent till 78 Mkr (82). Försäljningen online, inklusive Spares-koncernen, uppgick till 125 Mkr (82). Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet ökat netto med 2 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 224 (222).

Fördelning försäljning Månad Ackumulerat
Mars Förändring Maj-Mars Förändring
Mkr 2023/24 SEK Organisk 2023/24 SEK Organisk
Sverige 310 6% 6% 4 203 11% 11%
Norge 266 3% 4% 3 911 7% 12%
Finland 73 3% 2% 1058 9% 3%
Spares-försäljning förvärvad verksamhet 47 - - 276 - -
Totalt 695 12% 5% 9 447 12% 10%
Varav försäljning online* 125 52% -4% 1 386 42% 15%
  • Från mars 2024 har samarbete med Mathem och Oda avslutats

Den totala försäljningen under perioden maj 2023-mars 2024, exklusive den förvärvade Spares-koncernen, ökade med 9 procent till 9 171 Mkr (8 413). Organiskt ökade försäljningen med 10 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 11 procent jämfört med föregående år.

Försäljningen inklusive Spares-koncernen uppgick till 9 447 Mkr (8 413). Försäljningen online, exklusive Spares-koncernen, ökade med 14 procent till 1 110 Mkr (976). Försäljningen online, inklusive Spares-koncernen, uppgick till 1 386 Mkr (976).

Kristofer Tonström, vd och koncernchef: Vi har haft en stark försäljningsutveckling under hela året och kunderna visade att de även i mars månad uppskattade Clas Ohlsons relevanta och prisvärda sortiment för hemmafix. Organiskt ökade försäljningen med 5 procent och i jämförbara enheter var ökningen 4 procent, trots en betydande negativ kalendereffekt om 5 procent på grund av en tidigare påsk jämfört med föregående år. Utvecklingen i jämförbara enheter ger oss ytterligare självförtroende i vårt strategiska vägval att öppna fler Clas Ohlson-butiker. Bara i april öppnar vi sex nya butiker och vår målsättning är att addera ytterligare cirka tio butiker under nästa verksamhetsår. Precis som tidigare arbetar vi också vidare med att effektivisera oss i alla led för att möjliggöra våra tillväxtinitiativ och kunna ge bästa möjliga erbjudande till fortsatt prismedvetna kunder.

Niklas Carlsson, kommunikations- och IR-chef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 april 2024 klockan 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 9 miljarder kronor. Clas Ohlsons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi vill hjälpa människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser. Läs mer om hur vi gör hemmafixet tillgängligt, hållbart och roligt för alla på about.clasohlson.com/sv/