Kommuniké från årsstämma i Clas Ohlson AB (publ) den 7 september 2013

Clas Ohlson AB höll under lördagen den 7 september 2013 sin årsstämma för verksamhetsåret 2012/2013 i Insjön varvid följande huvudsakliga beslut fattades. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till pressmeddelande som offentliggjordes den 6 augusti 2013 och den fullständiga kallelsen till årsstämman.

Kallelse till årsstämma samt fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt nedan finns tillgängliga på Clas Ohlson AB:s hemsida, http://om.clasohlson.com.

Fastställande av balans- och resultaträkning

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget
och koncernen för verksamhetsåret 2012/2013.

Utdelning

Vid årsstämman fastställdes föreslagen utdelning till aktieägarna med 4,25 kr per aktie. Avstämningsdag för utdelningen beslutades vara den 11 september 2013. Utdelningen beräknas sändas ut från Euroclear Sweden AB den 16 september 2013.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören
ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2012/2013.

Årsstämman beslutade att styrelsen skall bestå av nio ordinarie styrelseledamöter. Årsstämman omvalde styrelseledamöterna Anders Moberg, Björn Haid, Urban Jansson, Cecilia Marlow, Edgar Rosenberger, Sanna Suvanto- Harsaae och Klas Balkow. Nyval av Kenneth Bengtsson och Katarina Sjögren Petrini till styrelseledamöter. Anders Moberg omvaldes till styrelsens ordförande.

Årsstämman beslutade om en revisor utan revisorssuppleant. Årsstämman valde revisor Deloitte med Kent Åkerlund som huvudansvarig revisor för tiden till slutet av nästa årsstämma.

Styrelsearvode

Årsstämman fastställde att styrelsearvode (inklusive ersättning för utskottsarbete) skall utgå med totalt 3 287 500 kronor varav 600 000 kronor skall tilldelas ordföranden och 300 000 kronor skall tilldelas var och en av de bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i bolaget. Vidare fastställde årsstämman att ersättning skall utgå till ledamöterna i revisionsutskottet, som inte är anställda i bolaget, med 137 500 kronor till ordföranden och 68 750 kronor till var och en av de övriga ledamöterna i utskottet. Slutligen fastställde årsstämman att ersättning till ledamöterna i ersättningsutskottet, som inte är anställda i bolaget, skall utgå med 125 000 kronor till ordföranden och 62 500 kronor till var och en av övriga ledamöterna i utskottet. Arvode kan utbetalas som lön eller gentemot faktura. Faktureras arvodet skall det justeras avseende sociala avgifter och mervärdesskatt i syfte att uppnå fullständig kostnadsneutralitet för bolaget.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman godkände de av styrelsen föreslagna riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare.

Långsiktigt incitamentsprogram 2014

Stämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram, ("LTI 2014"). Beslutade ersättningsprinciper inklusive det långsiktiga incitamentsprogrammet, LTI 2014, syftar bl.a. till att kunna attrahera och behålla ledande befattningshavare på ett kostnadseffektivt och konkurrenskraftigt sätt. Styrelsen kommer att på årlig basis utvärdera huruvida ett långsiktigt incitamentsprogram skall föreslås kommande stämmor.

Förvärv och överlåtelser av egna aktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden intill nästa årsstämma, besluta om

A. Förvärv av egna aktier i bolaget enligt följande:

- Förvärv får ske av högst 862 000 aktier av serie B.

- Aktierna får förvärvas på NASDAQ OMX Stockholm AB.

-
Förvärv av aktier genom handel på reglerad marknad får ske endast till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet.

- Betalning av aktierna skall erläggas kontant.

Förvärv får ske i syfte att säkra bolagets förpliktelser (inklusive sociala avgifter) i anledning av föreslagna och beslutade incitamentsprogram.

B. Överlåtelse av egna aktier i bolaget enligt följande:

- Högst 656 000 aktier av serie B får överlåtas.

- Rätt att erhålla aktier skall tillkomma deltagarna i LTI 2014.

- Aktier skall kunna förvärvas från och med den 15 juni 2017 och senast den 23 april 2021. Betalning för aktierna skall ske tidigast den 15 juni 2017 och senast den 11 maj 2021.

- Överlåtelser av aktierätter utställda enligt LTI 2014 kommer att ske vederlagsfritt.

- Överlåtelser av aktier enligt optioner utställda enligt LTI 2014 kommer att ske till ett pris som motsvarar 110 procent av medeltalet av för var börsdag fastställd volymviktad genomsnittlig betalkurs för bolagets B-aktie på NASDAQ OMX Stockholm AB under en period av 10 börsdagar före förvärvsperiodens början.

Överlåtelse av egna aktier och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är ett led i LTI 2014.

Styrelsen för Clas Ohlson AB (publ)

Klas Balkow, vd
Telefon: 0247-444 00

John Womack, informations- och ir-chef
Telefon: 0247-444 05

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Clas Ohlson AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande lördagen den 7 september 2013 kl 16:00.

Om Clas Ohlson
Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget försäljning och service via 178 butiker i fyra länder, e-handel, katalog, telefon och sociala medier. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska små problem med ett sortiment av prisvärda produkter inom våra fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på OMX Nordic Exchange och har cirka 4 300 anställda. Besök Clas Ohlson på http://om.clasohlson.com (finansiell information) eller http://www.clasohlson.se (internetbutik)