Lotta Lyrå ny vd för Clas Ohlson

Lotta Lyrå blir ny vd och koncernchef för Clas Ohlson och kommer att tillträda sin nya roll den 16 juni 2017. Lotta kommer närmast från en befattning som utvecklings- och expansionschef på IKEA Gruppen där hon också ingår i koncernledningen.

Innan rollen som utvecklings- och expansionschef har Lotta Lyrå haft ett antal ledande befattningar inom IKEA Gruppen, bland annat som vd-assistent samt inom strategiutveckling och digital utveckling.

– I Lotta Lyrå har vi knutit till oss en stark ledare med många relevanta erfarenheter och personliga egenskaper som gör henne till rätt person att fortsätta utveckla verksamheten. Lotta kommer till ett fantastiskt bolag som står på en stabil grund och jag ser mycket fram emot att jobba tillsammans med henne i Clas Ohlsons fortsatta tillväxtresa, säger Kenneth Bengtsson, styrelseordförande i Clas Ohlson.

Lotta Lyrå är född 1975 och är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och har förutom flera ledande befattningar inom IKEA även haft olika befattningar inom Södra Skogsägarna och McKinsey & Co.

– Jag känner mig otroligt priviligierad att få möjligheten att leda ett bolag som har så stark företagskultur och sund värdegrund som Clas Ohlson. Detaljhandeln befinner sig i ett spännande skede med nya aktörer, ny teknologi och nya förväntningar från konsumenterna och det ska bli väldigt inspirerande att tillsammans med alla medarbetare på Clas Ohlson vara en drivande faktor i den utvecklingen, säger Lotta Lyrå.

Till dess Lotta tillträder rollen som vd och koncernchef på Clas Ohlson kommer, som tidigare kommunicerats, Peter Jelkeby att ta rollen som tillförordnad vd.

Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649 13

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 december 2016 klockan 08:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens praktiska små problem i sex länder via över 200 butiker och e-handel. Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om över 7,5 miljarder kronor och drygt 4 700 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com