Anställda prioriterar arbetsplatser som satsar på personalens välmående och hälsa

Report this content

Hela 75 procent av alla yrkesverksamma anser att arbetsgivaren har ett ansvar att bidra till deras hälsa och välbefinnande. 78 procent har upplevt utbrändhet och 88 procent är mer benägna att rekommendera en arbetsgivare som ger stöd och bidrar till de anställdas hälsa. Detta enligt en studie utförd av OnePoll på uppdrag av ClassPass. Undersökningen baseras på 1 000 personer i USA mellan 24 och 40 år.

– Vi ser en liknande trend i Sverige och det här visar hur viktigt det är för företag att ha ett hälsoprogram och en tydlig plan för medarbetarnas välmående. Det är många privatpersoner som väljer att teckna medlemskap hos oss för att få en större valfrihet i hur de tränar, men nu ser vi ett ökat intresse också från företag som vill erbjuda träning, bättre hälsa och en ökad produktivitet för sina anställda, säger Malin Torstensson, Nordenchef på ClassPass.

ClassPass är världens största bokningstjänst som ger tillgång till fler än 30 000 träningsstudios och gym runtom i världen. Med ett medlemskap kan man träna i ett stort antal anslutna studios och via appen boka allt från bootcamp, kampsport, boxning, cykling, klättring, pilates och yoga.

Sex av tio prioriterar företag med träningsprogram
Resultaten i USA-undersökningen är tydliga. Människor har svårare än någonsin att prioritera sin fysiska och psykiska hälsa. Anställda stänger inte av datorn och lämnar kontoret klockan 17:00 längre. Långa dagar tillsammans med en arbetskultur där många förväntas svara på mail dygnet runt sliter på medarbetarna. Och för att motverka det behövs stöd och verktyg som hjälper människor att hitta balans och minska stress.

Mer än hälften (58 procent) av deltagarna i undersökningen uppgav att de är mer benägna att acceptera jobberbjudanden hos företag som erbjuder ett hälso- och träningsprogram. Samtidigt svarade de som tidigare hade tagit del av ett företagsdrivet hälsoprogram att det både hade minskat deras stressnivå och ökat deras engagemang och lojalitet gentemot företaget.

Rapporten framhåller också att två av tre anställda uppskattar de övriga fördelar som ett hälsoprogram kan medföra i form av bättre sammanhållning och gemenskap på arbetsplatsen.

ClassPass har ett företagsprogram i USA som hjälper organisationer att erbjuda hälsa och välmående. Klicka här för mer information.

Boka träning i över 20 länder
ClassPass har det största utbudet av gym och träningsstudios jämfört med liknande bokningstjänster. ClassPass lanserades i Sverige i slutet av oktober 2019 och finns representerade i Stockholm och Göteborg. Som ClassPass-medlem kan man boka träningspass i över 20 länder, inklusive USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Singapore, Hong Kong, Malaysia, Thailand, Indonesien, Filippinerna, Kina, Indien, Förenade Arabemiraten, Frankrike, Storbritannien, Österrike, Nederländerna, Portugal, Irland m.fl. Det finns inga begränsningar utan medlemmarna kan välja bland över 30 000 olika studios och gym över hela världen.

För mer information, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, presskontakt: 0733-338840 och magdalena.hoglund@westmark.se
Camilla Herlin, Nordisk marknadschef, ClassPass: camilla.herlin@classpass.com

Om ClassPass
ClassPass grundades 2013 och erbjuder ett globalt medlemskap och är världens största bokningstjänst för gym- och träningspass. ClassPass samarbetar med över 30 000 träningsstudios och gymföretag för att varje månad erbjuda över fem miljoner träningspass. I en app kan medlemmarna enkelt välja olika pass för bland annat yoga, cykling, pilates och boxning. ClassPass arbetar också direkt med gym och träningsstudios runt om i världen för att de ska kunna marknadsföra lediga träningspass och hitta nya kunder. Mer information finns på www.classpass.com