ClassPass köper FitnessCollection för att expandera i Norden

Report this content

ClassPass, företaget bakom världens största bokningstjänst för gym- och träningspass, köper FitnessCollection med verksamhet i Stockholm och Göteborg. Köpet är ett led i en strategisk satsning för att växa och expandera över hela Norden. Malin Torstensson, vd på FitnessCollection, har utsetts till Nordenchef för ClassPass.

– Sverige är en viktig marknad för ClassPass med många medlemmar och ett stort utbud av träningsstudios i toppklass. FitnessCollection har visat en stark tillväxt under de senaste åren och byggt starka partnerskap på sin hemmamarknad. Vi är glada över att välkomna deras team, medlemmar och alla partner till ClassPass när vi nu fortsätter att växa i regionen, säger Chloe Ross, chef för internationell verksamhet på ClassPass.

ClassPass huvudkontor ligger i New York och grundades 2013 av Payal Kadakia. Bolaget har tagit in 264 miljoner USD från investmentbolag som Temasek och L Catterton.

Varje månad erbjuder ClassPass sina medlemmar mer än fem miljoner träningspass och över 100 miljoner bokningar har hittills gjorts i ClassPass-appen.

– Vi har åstadkommit mycket på bara fyra år i Sverige, men vi vet att det finns större potential på den snabbt växande träningsmarknaden. Genom sammanslagningen med ClassPass, det största bolaget i världen, får vi musklerna att bli marknadsledande i hela Norden. Vi är otroligt glada över att bli en del av Classpass – ett bolag som delar vår vision och våra värderingar, säger Malin Torstensson, VD på FitnessCollection och tillträdande Nordenchef för ClassPass.

Lansering den 22 oktober
FitnessCollection erbjuder i dag träningsmedlemskap i Stockholm och Göteborg. Bolaget grundades 2015 och bland aktieägarna finns investerare som Aggregate Media och Dynamo.

ClassPass lanseras i både Stockholm och Göteborg den 22 oktober – och alla befintliga FitnessCollection-medlemmar kommer att få ett exklusivt ClassPass-erbjudande. Nyligen lanserades ClassPass även i Norge och Danmark.

Boka träning i över 20 länder
ClassPass har det största utbudet av gym och träningsstudios jämfört med liknande bokningstjänster. Som ClassPass-medlem kan man boka träningspass i över 20 länder, inklusive USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Singapore, Hong Kong, Malaysia, Thailand, Indonesien, Filippinerna, Kina, Indien, Förenade Arabemiraten, Frankrike, Storbritannien, Österrike, Nederländerna, Portugal, Irland m.fl. Det finns inga begränsningar utan medlemmarna kan välja bland över 25 000 olika studios och gym över hela världen.

– ClassPass har en imponerande räckvidd och ett otroligt starkt varumärke. Sammanslagningen kommer innebära att våra medlemmar får fler träningsmöjligheter och våra samarbetspartners får en ännu större räckvidd. Vi kommer fortsätta att inspirera och motivera människor att hitta hållbara rutiner och leva ett hälsosamt liv, säger Malin Torstensson.

ClassPass använder ett globalt system med krediter som ger medlemmarna stor flexibilitet. Systemet är dynamiskt och gör att de kan anpassa sitt medlemskap och justera prenumerationen varje månad – utan långa bindningstider.

För mer information, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, Presskontakt, tel: 0733 338840, e-pst:  magdalena.hoglund@westmark.se
Malin Torstensson, Nordenchef, ClassPass, e-post: malin.torstensson@classpass.com

Om ClassPass
ClassPass grundades 2013 och erbjuder ett globalt medlemskap och är världens största bokningstjänst för gym- och träningspass. ClassPass samarbetar med över 25 000 träningsstudios och gymföretag för att varje månad erbjuda över fem miljoner träningspass. I en app kan medlemmarna enkelt välja olika pass för bland annat yoga, cykling, pilates, boxning, massage och akupunktur. ClassPass arbetar också direkt med gym och träningsstudios runt om i världen för att de ska kunna marknadsföra lediga träningspass och hitta nya kunder. Mer information finns på www.classpass.com