ClassPass tar in nytt kapital på 2,7 miljarder för att fortsätta växa

Report this content

ClassPass, företaget bakom världens största bokningstjänst för gym- och träningspass, har tagit in 2,7 miljarder kronor (285 miljoner dollar) i nytt kapital. Serie E-investeringen har letts av L Catterton och Apax Digital tillsammans med den nuvarande investeraren Temasek. ClassPass ser kapitaltillskottet som nästa naturliga steg efter att ha expanderat till över 28 länder och tecknat avtal med över 1 000 företagskunder.

ClassPass lanserades i slutet av oktober 2019 i Sverige och medlemmar i Stockholm och Göteborg kan genom ett och samma medlemskap ta del av allt från kampsport, boxning, cykling, klättring, pilates, massage och yoga.

– Responsen har varit väldigt bra. På bara några månader har över 40 000 träningspass bokats via ClassPass-appen i Sverige – och dessutom ser vi ett enormt intresse på våra andra nordiska marknader, inklusive Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Med hjälp av den nya investeringen kommer vi under 2020 att lägga till hundratals nya studios i regionen och göra förstklassiga gym- och träningspass tillgängliga för ännu fler medlemmar, säger Malin Torstensson, Nordenchef för ClassPass.

ClassPass grundades 2013 och var banbrytande på den moderna marknaden för fitness och wellness. I dag samarbetar man med över 30 000 träningsstudios och gym för att erbjuda sina medlemmar tillgång till världens största träningsnätverk. Investeringen gör att ClassPass med över 650 anställda på fem kontinenter snabbt kan fortsätta utöka sin verksamhet världen över. Affärsmodellen och tekniken gör det möjligt för träningsstudios och gym att maximera sina intäkter och optimera sina bokningar.

– Vi är glada över den inverkan vi har haft på medlemmar och partner, inte minst i form av de 100 miljoner träningstimmar som redan har bokats via ClassPass. Investeringen är en betydande milstolpe för oss och underlättar vårt uppdrag att hjälpa människor att vara aktiva och använda sin tid på ett meningsfullt sätt, säger Payal Kadakia, ClassPass grundare och verkställande styrelseordförande.

Som en del av investeringen kommer Marc Magliacano, Managing Partner på L Cattertons Flagship Fund, och Daniel O’Keefe, Managing Partner på Apax Digital, att ta plats i ClassPass styrelse.

– Investeringen är en återspegling av vår framgång i USA och vår snabba internationella expansion. På 18 månader har vi vuxit från 4 till 28 länder och även på våra nyligen lanserade europeiska marknader ser samarbetspartners oss som den viktigaste anledningen till nya kundbokningar. Vårt mål är att vara det ledande varumärket och samarbetspartnern i varje land vi expanderar till. Kapitaltillskottet möjliggör att vi kan expandera snabbare inom befintliga regioner, utöka antalet länder i vårt nätverk samt skala vårt företagsprogram globalt, säger Fritz Lanman, CEO på ClassPass.

L Catterton har lång erfarenhet av att arbeta med ledande fitness- och teknikvarumärken som ex. Peloton, Hydrow och Tonal, samt studio- och fitnessföretag som Xponential Fitness, Equinox Holdings, Pure Barre, CorePower Yoga, Will's Gyms (Kina) och BodyTech (Latinamerika). Apax har betydande erfarenhet av att hjälpa digitala marknadsplatser och prenumerationsbaserade konsumentföretag att växa globalt.

– Som investerare i ett antal högt respekterade varumärken för studio- och fitnessföretag har vi själva sett hur både leverantörer och medlemmar drar nytta av ClassPass-samarbetet. ClassPass har kontinuerligt utvecklat sin modell för att möta de förändrade behoven hos både partner och användare. ClassPass kreditmodell tillsammans med AI-verktygen ger träningsstudios stor flexibilitet att kunna tjäna pengar på sitt överskottslager och genererar mer intäkter för studios än någon annan. Vi är övertygade om att ClassPass är redo att växa till ett av de mest framstående wellnessvarumärkena och vi är glada att fortsätta samarbeta med Fritz och hans team, säger Marc Magliacano på L Cattertons Flagship Fund.

– Apax har en lång historia av att stödja ledande globala marknadsföretag och ClassPass är den tionde investeringen hittills. Vi har känt företaget sedan det var nystartat och har ständigt imponerats av deras globala varumärke, attraktiva erbjudande för både medlemmar och studios – och deras historia med mycket snabb tillväxt. Vi är glada över att kunna använda Apax globala närvaro för att hjälpa ClassPass att fortsätta sin internationella expansion, säger Daniel O’Keefe på Apax Digital.

För mer information, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, presskontakt, tel: 0733-338840, e-post: magdalena.hoglund@westmark.se
Malin Torstensson, Nordenchef, ClassPass, e-post: malin.torstensson@classpass.com

Om ClassPass
ClassPass grundades 2013 och erbjuder ett globalt medlemskap och är världens största bokningstjänst för gym- och träningspass. ClassPass samarbetar med över 30 000 träningsstudios och gymföretag för att varje månad erbjuda över fem miljoner träningspass. I en app kan medlemmarna enkelt välja olika pass för bland annat yoga, cykling, pilates och boxning. ClassPass arbetar också direkt med gym och träningsstudios runt om i världen för att de ska kunna marknadsföra lediga träningspass och hitta nya kunder. Mer information finns på www.classpass.com

Citat

Responsen har varit väldigt bra. På bara några månader har över 40 000 träningspass bokats via ClassPass-appen i Sverige – och dessutom ser vi ett enormt intresse på våra andra nordiska marknader, inklusive Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Med hjälp av den nya investeringen kommer vi under 2020 att lägga till hundratals nya studios i regionen och göra förstklassiga gym- och träningspass tillgängliga för ännu fler medlemmar.
Malin Torstensson, Nordenchef för ClassPass.