Clean Industry Solutions Holding Europe AB:s dotterbolag Industrial Solar GmbH kommer att ansöka om insolvensförfarande i Tyskland

Styrelsen för Clean Industry Solutions Holding Europe AB (publ) ("CISH Holding" eller "Bolaget") meddelar att dess helägda dotterbolag Industrial Solar GmbH kommer att ansöka om insolvens för att undvika en större skada för koncernen. Om det inte skulle vara möjligt att rekonstruera Industrial Solar GmbH inom ramen för insolvensförfarandet kommer Rebecca Schwantes, VD för SolarSpring GmbH, att ta över VD-posten för CISH Holding från den nuvarande VD:n för CISH Holding, Christian Zahler.

Industrial Solar GmbH:s och SolarSpring GmbH:s verksamhet och resultat har utvecklats under 2023, men driftskostnaderna har också ökat. Industrial Solar GmbH:s flaggskeppsteknologi, den linjära koncentrerande Fresnel-solfångaren som kan ge processvärme med temperaturer på upp till 400°C, kräver ett stort tvärvetenskapligt team av ingenjörer. Kostnaden för solcellsmoduler har nått rekordlåga nivåer under de senaste månaderna, vilket inte bara orsakar en "osäker" situation för europeiska solcellstillverkare, utan också minskar konkurrenskraften för solvärmetekniker och därmed bromsar och minskar orderingången.
Det konstaterades att båda dotterbolagen till CISH Holding hade negativt eget kapital och hotades av insolvens. SolarSpring GmbH, med sina betydligt lägre driftskostnader och som för närvarande fokuserar på den mycket lovande marknaden för ultrarent vatten för produktion av grön vätgas, kunde dock eliminera sitt negativa egna kapital och uppfyllde därmed inte längre insolvenskriterierna.
Industrial Solar GmbH kunde tyvärr inte eliminera sitt negativa egna kapital. Även med ytterligare lån från CISH Holding som gav en möjlighet att fortsätta verksamheten, kunde Industrial Solar GmbH inte befrias från hotet om att bli insolvent igen under de följande månaderna. Det var ett mycket svårt beslut för styrelsen i CISH Holding eftersom dess mål är att skydda värdet på CISH Holdings tillgångar. Att tillföra ytterligare kapital till Industrial Solar GmbH utan någon sannolik möjlighet att förhindra insolvens för dotterbolaget kunde inte motiveras av styrelsen.
Därför beslutades att ansöka om insolvensförfarande för Industrial Solar GmbH under de kommande dagarna i Tyskland. Styrelsen beslutade vidare att om Industrial Solar GmbH inte kan omstruktureras inom ramen för insolvensförfarandet på ett sådant sätt att verksamheten kan fortsätta, kommer Rebecca Schwantes, VD för SolarSpring GmbH, att ta över VD-posten för CISH Holding från den nuvarande VD:n för CISH Holding, Christian Zahler.
Om insolvensförfarandet inte blir framgångsrikt utan slutar i en konkurs, kommer CISH att behöva skriva av tillgången och orsaka en förlust på cirka 15 mSEK.
Styrelsen är övertygad om att detta beslut är i aktieägarnas bästa intresse under rådande omständigheter eftersom det bevarar det högsta möjliga värdet på bolaget.

Denna information är sådan som Clean Industry Solutions Holding Europe är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-12-03 10:10 CET.