Clean Industry Solutions Holding Europe AB:s dotterbolag Industrial Solar GmbH kommer att upphöra med sin verksamhet i slutet av februari

Clean Industry Solutions Holding Europe AB (publ) ("CISH Holding" eller "Bolaget") publicerar härmed en uppdatering avseende det preliminära insolvensförfarandet för ett av sina helägda tyska dotterbolag, Industrial Solar GmbH. CISH Holdings andra helägda dotterbolag, Solar Spring GmbH, fortsätter att bedriva sin verksamhet som vanligt.

Som meddelades i pressmeddelandet den 3 december 2023, och ytterligare förklarades i pressmeddelandet den 6 december 2023, var CISH Holdings helägda tyska dotterbolag Industrial Solar GmbH tvunget att ansöka om insolvens på grund av överskuldsättning i balansräkningen och prognosen för bolagets fortlevnad.

Den 8 december 2023 utsåg den lokala domstolen i Freiburg en tillfällig insolvensförvaltare för Industrial Solar GmbH. Vid det första mötet med insolvensförvaltaren, ledningen och de anställda i Industrial Solar GmbH, den 13 december 2023, förklarades att verksamheten skulle fortsätta som vanligt fram till slutet av det preliminära insolvensförfarandet i slutet av januari.

Dessutom gick förvaltaren med på att fortsätta verksamheten i februari - efter att insolvensförfarandet inletts - främst för att så snabbt som möjligt slutföra installationen av solcellssystemet hos Losan Pharma - Industrial Solars största solcellsinstallation hittills - i syfte att fakturera ett större belopp när byggarbetsplatsen är färdigställd och därmed orsaka ett inflöde på mer än 250 k€ till Industrial Solar GmbH.

Ledningen kontaktade potentiella investerare för att finansiera en omstrukturering av Industrial Solar GmbH. Tyvärr har ingen investerare hittats hittills.

På rekommendation av den tillfälliga insolvensförvaltaren kommer uppsägningsbrev att skickas till alla anställda i Industrial Solar GmbH före slutet av januari, och verksamheten i Industrial Solar GmbH kommer att upphöra i slutet av februari.

Som framgår av pressmeddelandet från den 6 december 2023 fortsätter SolarSpring att bedriva sin verksamhet som vanligt och möter för närvarande ett ökande intresse för pilotanläggningar för membrandestillation från en rad olika branscher. Drivet av ökande kostnader för många viktiga resurser och material på grund av pågående globala maktförskjutningar som gynnar östländerna, håller en medvetenhet om vikten av resursåtervinning och återanvändning gradvis på att etablera sig som ett allmänt samförstånd.
Förutom produktion av vatten med hög renhet för vätgaselektrolysatorer är de vanligaste tillämpningarna avlägsnande av ammoniak från avloppsvatten för vidare användning och volymminskning av mycket salta avloppsvatten.

Denna information är sådan som Clean Industry Solutions Holding Europe är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-01-23 17:43 CET.