Styrelsen i Clean Industry Solutions Holding Europe AB (publ) ("CISH Holding" eller "Bolaget") meddelar att dess helägda dotterbolag SolarSpring GmbH inte har något annat alternativ än att ansöka om insolvens och att styrelsen i Bolaget kommer att föreslå att årsstämman i CISH Holding beslutar om likvidation av CISH Holding. Bedömningen baseras på en grundlig analys av CISH Holdings framtida möjligheter och det faktum att holdingbolaget inte har några kvarvarande operativa tillgångar eller affärsverksamheter. Det mest försiktiga är därför att likvidera holdingbolaget för att säkerställa att en så stor del som möjligt av bolagets kvarvarande tillgångar kommer aktieägarna till godo.

SolarSpring GmbH:s verksamhet har under 2024 inte utvecklats i en sådan omfattning att ett nollresultat kan uppnås inom överskådlig framtid utan en betydande investering. På grund av CISH Holdings nuvarande marknadsvärde bedöms det inte vara möjligt att uppbringa ett sådant belopp.
Även om ytterligare lån beviljades av CISH Holding, vilket skulle göra det möjligt för verksamheten att fortsätta på kort till medellång sikt, skulle SolarSpring GmbH fortfarande riskera att hamna på obestånd under de kommande månaderna. Det var ett mycket svårt beslut för styrelsen i CISH Holding eftersom dess mål är att skydda värdet på CISH Holdings tillgångar. Att tillföra ytterligare kapital till SolarSpring GmbH utan någon sannolik möjlighet att förhindra insolvens i dotterbolaget kunde inte motiveras av styrelsen. Det har därför beslutats att ansöka om insolvensförfaranden i Tyskland för SolarSpring GmbH under de kommande dagarna. Skulle insolvensförfarandet inte vara framgångsrikt, utan istället resultera i en konkurs, kommer CISH Holding att behöva skriva av tillgången med en förlust på ca 5,4 mSEK som följd.
Styrelsen är övertygad om att detta beslut är i aktieägarnas bästa intresse under rådande omständigheter eftersom det bevarar det högsta möjliga värdet på bolaget.
Eftersom båda dotterbolagen har ansökt om konkurs och all verksamhet bedrevs genom dessa enheter har holdingbolaget inga återstående operativa tillgångar eller affärsverksamheter. Det mest försiktiga är därför att likvidera holdingbolaget för att dela ut eventuella kvarvarande tillgångar till aktieägarna.
Mot denna bakgrund och för att säkerställa att så mycket som möjligt av bolagets kvarvarande tillgångar kommer aktieägarna till godo har styrelsen beslutat att föreslå att årsstämman beslutar om utdelning av så stor del av kapitalet som möjligt och fattar beslut om att bolaget ska likvideras.
Förutsatt att årsstämman beslutar i enlighet med styrelsens förslag kommer styrelsen att ansöka om avnotering av bolagets aktier från Nasdaq First North Growth Market.

Denna information är sådan som Clean Industry Solutions Holding Europe är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-21 20:15 CET.

Clean Industry Solutions Holding Europe AB äger 100% av SolarSpring GmbH, med säte i Freiburg/Tyskland.