Industrial Solar GmbH undertecknar samarbetsavtal med libyska partners

CISH:s dotterbolag Industrial Solar har undertecknat ett avtal med WAFER Energy and Technology och Dabussia General Contractors om att samarbeta för att erbjuda solenergiteknik och tjänster till landets växande industrisektor. Samarbetet kommer att stärka Industrial Solars tillgång till nya marknader och sektorer i takt med att förnybar teknik får allt större genomslag globalt, även i oljerika länder som Libyen.

Med en handfull privata företag inom olika branscher, som jordbruk och stål, domineras den libyska marknaden fortfarande av dess oljeindustri. I takt med att landet håller på att återuppbygga sig självt efter mer än tio års konflikt, inser både den offentliga och den privata sektorn styrkan och potentialen hos förnybara energikällor för att hjälpa till med återuppbyggnadsarbetet, särskilt eftersom Libyen har några av de högsta DNI-värdena i världen. Med ett område som sträcker sig över 1 759 540 km2 och en kustlinje på 1 770 km, vilket innebär en enorm belastning på transport- och logistikkostnader, är behovet av förnybara och hållbara lösningar därför inte en tillfällighet utan en nödvändighet.
Behovet av värmeteknik är lika förbisedd, vilket utgör en idealisk möjlighet för Industrial Solar, med tanke på det stora behovet av termiska processer, t.ex. processvärme i industrier och kylning av utrymmen.
Partnerskapet mellan Industrial Solar, Dabussia General Contracting Company och WAFER Energy & Technology är till fördel för alla medlemmar eftersom rollerna och ansvaret är ömsesidiga och kompletterande. Båda Industrial Solars partner har etablerade nätverk över hela landet, där WAFER Energy and Technology tillhandahåller solcells- och eltjänster till industrier, medan Dabussia tillhandahåller logistiktjänster från underleverantörer till anläggningsarbeten.
Industrial Solar kommer att kunna bidra med sin expertis och sitt kunnande om industriella termiska processer och CSP-teknik, t.ex. sin Fresnel-kollektor. Denna nisch, och avtalets karaktär, kommer att göra det möjligt för dem att både genomföra nyckelfärdiga installationer hos stora kunder och tillhandahålla energirådgivningstjänster på projektbasis.