Industrial Solar tilldelas 310 000 euro för ett projekt om Artificiell Intelligens för Solenergisystem

Industrial Solar GmbH, ett dotterbolag till CISH, har tilldelats 310 000 euro för att delta i ett utvecklingsprojekt för artificiell intelligens (AI) på 3 miljoner euro som en del av ett FoU-konsortium. Projektet finansieras av det tyska federala ministeriet för miljö, naturskydd, kärnsäkerhet och konsumentskydd, och ingår i ett initiativ för utveckling av artificiell intelligens från det regionala ministeriet "KI-Leuchttürme für Umwelt, Klima, Natur, und Ressourcen", med titeln AI-AuSeSol (AI-Methoden für die autarke und selbstoptimierende solare Energieerzeugung).

Konsortiet för AI-projektet AuSeSol samlar några av Europas främsta ledande forskningscentrum inom AI-teknik, t.ex. DLR, TUM och Fortiss, samt pionjärer inom koncentrerande solvärmeteknik (CST), t.ex. Industrial Solar från Tyskland och CSP Services från Spanien.
Projektets huvudmål är att integrera AI-baserade verktyg i solvärmesystem för industrier. Industriella partner som Industrial Solar bidrar därför till denna gemensamma insats för att överföra AI-kunskap till verklig industriell verksamhet. Industrial Solars systemoperatörer i Jordanien, Japanese Tobacco International (JTI), deltar i detta projekt med sitt befintliga Fresnel-system för att uppnå en AI-uppdatering i slutet av projektet som en demonstration.
Projektet kommer att börja i juli och planeras under en treårsperiod för att uppnå flera delmål som representeras av AI-verktyg som tar itu med konstruktions- eller driftsmässiga ineffektiviteter i CST:erna. Framför allt en sensor för att förutsäga aktivt väder, automatiserad tillståndskontroll, automatiserad drift och förebyggande underhåll. Djupa metoder för maskininlärning, t.ex. konvolutionella neurala nätverk (CNN) och djup förstärkningsinlärning, används för att sammanställa data, bildigenkänning, upptäckt av förklarliga anomalier, och upptäckt av funktioner. Dessa tillägg kommer att göra det möjligt för CST-systemen att förutsäga väderförhållanden, t.ex. molnformationer, och integrera den förutsedda indatan i sina styralgoritmer för att uppnå aktiv styrning. Dessutom kommer verktyg för övervakning av tillstånd att optimera systemets operativa aspekter. Dessutom kommer det förebyggande underhållet att minska kostnaderna samtidigt som det förbättrar systemets totala livslängd och avkastning.
När projektet är slutfört kommer de utvecklade AI-verktygen att integreras i befintliga operativa CST-system, t.ex. Fresnel-systemet i Amman på JTI:s fabrikstak. Flera doktorandpublikationer kommer att diskutera olika ämnen inom ramen för projektet. De utvecklade AI-verktygen kommer att vara tillgängliga för att integreras i framtida CST-anläggningar.
Projektet finansieras av det tyska federala ministeriet för miljö, naturskydd, kärnsäkerhet och konsumentskydd med en total finansieringsvolym på 3 miljoner euro, varav Industrial Solar kommer att få 310 000 euro med en finansieringsgrad på 50 %.

Denna information är sådan som Clean Industry Solutions Holding Europe är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-07-07 14:04 CET.