Industrial Solar undertecknar en avsiktsförklaring (Letter of Commitment) för ett projekt med ett värde på cirka 5 miljoner euro

I dag undertecknade Clean Industry Solutions dotterbolag Industrial Solar en avsiktsförklaring med KEBE S.A. Avtalet är ett avgörande steg mot ett heltäckande kontrakt om leverans av ett system för produktion av solånga vid KEBE:s fabrik i Kilkis, Grekland, med ett ordervärde på cirka 5 miljoner euro samt marknadsutveckling och genomförande av specifika projekt med Industrial Solars Fresnel-teknik.

Som meddelades i februari i år har Industrial Solar GmbH utfört en detaljerad design för sin flaggskeppsteknik, den linjära koncentrerande Fresnel-kollektorn, för den grekiska företaget KEBE. KEBE är en av Europas ledande tillverkare av takpannor och lerblock. Den processvärme som genereras av Fresnel-systemet kommer att användas direkt i deras produktionsprocess. Efter en framgångsrik genomföring av den tekniska designen, de två parterna har åtagit sig att ingå ett samarbetsavtal. Avtalet mellan Industrial Solar och KEBE kommer att omfatta både installationen av ett solvärmeprocessvärmesystem på 6,4 MWth vid KEBE:s fabrik i Kilkis, Grekland, samt åtagandet att utveckla en marknad och genomföra specifika projekt med ISG:s Fresnel-processvärmeteknik. Parterna planerar att underteckna det slutliga avtalet i Q1/2023.
Det planerade solprocessvärmesystemet i KEBE:s lokaler i Kilkis med ett värde på cirka 5 miljoner euro har en årlig energiproduktion på cirka 7 200 MWh. Detta kommer att resultera i en koldioxidminskning på ca 1 800 ton per år, och installationen är planerad till 2023/2024.

Denna information är sådan som Clean Industry Solutions Holding Europe är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-10-11 20:29 CET.