SolarSpring erhåller bidrag från EU LIFE-programmet för FoU-projektet SALTEAU

SolarSpring GmbH har tilldelats ett bidrag på 351 800 € av Europeiska kommissionen för det kommande deltagandet i projektet SALTEAU som består av 6 europeiska partners. Det allmänna syftet med SALTEAU är att skapa nya och uppdaterade multifunktionella infrastrukturer med revolutionerande kapacitet för att få värde från alternativa vattenresurser. Projektet förväntas starta under Q2 2024 med en varaktighet på 4 år.

Även om alternativa vattenresurser, avloppsvatten, bräckt vatten och havsvatten, är tillförlitliga vattenkällor, är deras användning mycket begränsad i EU (1,6% av vattenförsörjningen) på grund av relativt höga kostnader, kvalitet, teknisk tillförlitlighet, nya stränga EU-regler och acceptansfrågor. Alternativa vattenresurser innehåller värdefulla material och resurser som inte återvinns, vilket öppnar ett attraktivt tillvägagångssätt för att generera intäkter och minska vattenkostnaderna genom att aktivera cirkulär ekonomi avloppsvatten och brine mining system. LIFE SALTEAU syftar till att skapa nya och uppdaterade multifunktionella infrastrukturer med revolutionerande kapacitet för att få ut det verkliga värdet av alternativa avloppsvattenresurser. Innovativ teknik kommer att skalas upp av de sex partnerna Aqualia (Spanien), CIEMAT (Spanien), NX Filtration BV (Nederländerna), Aquaporin (Danmark), Omya (Österrike) och SolarSpring (Tyskland). Detta kommer att omfatta mikrobiell avsaltning, membranbaserade processer (direkt nanofiltrering, biomimetisk och membrandestillation), kapacitiv avjonisering och ett Ca/Mg-återvinningssystem, kopplat till förnybar energi (sol, vind och organiskt material). Långsiktig validering kommer att genomföras på två demoanläggningar, Medelhavet och Atlanten. Detta kommer att fungera som ett skyltfönster för tidiga användare och slutanvändare av sötvatten och Ca/Mg-produkter.

SolarSprings roll i konsortiet kommer att vara som teknikleverantör och expert för det mellanliggande saltlösningskoncentrationssteget mellan förkoncentrering och kristallisering. Ämnet resursåtervinning från saltlösningar bygger på tidigare erfarenheter från t.ex. BrineMine-projektet men överträffar den tidigare skalan och nivån av processintegration med råge. För detta 4-åriga projekt kommer SolarSpring att erhålla 351 800 € med en finansieringsgrad på 60%.

Denna information är sådan som Clean Industry Solutions Holding Europe är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-26 13:33 CET.