BioPrePlant och OrganoClick nya medlemmar i Cleantech Inn Sweden

Cleantech Inn Swedens medlemsantal ökar åter igen och bara senaste veckan har ytterligare två innovativa företag valt det svenska landslaget i cleantech.

För närvarande har Cleantech Inn Sweden 46 aktiva och 2 alumni-medlemmar och under senaste veckan har ytterligare två företag valt att bli medlemmar:

BioPreplant omvandlar matavfall till grön energi. BioPreplants teknik underlättar för återvinning av resurserna som finns i matavfall, både när det gäller energiinnehåll och näringsämnen. Genom att samla matavfall kan det användas till biogasproduktion och sedan till gödningsmedel för att producera ny mat. Med den innovativa tekniken går det att tillvara upp till 95 procent av det biologiskt nedbrytbara materialet i matavfall från hushåll, restaurang, storkök, dagligvaruhandel och industri. Detta kan jämföras med andra teknologier där en betydligt mindre del av matavfallet tillvaratas. www.biopreplant.com

OrganoClick En av utmaningarna i ett hållbart samhälle är att få fram kretsloppsanpassade material med lång livslängd och som är
lätta att återvinna eller återanvända.
OrganoClick har en lösning som minskar användningen av giftiga kemikalier och skadliga material genom att utveckla nya funktionella material med inspiration av naturen. Genom modifiering av cellulosafibrer utvecklas nya materialmed egenskaper som vattenresistens, förbättrade mekaniska egenskaper, flamskydd och beständighet mot svampangrepp. www.organocklick.com

– Cleantech Inn Sweden har en roll att fylla när det gäller att synliggöra svenska innovationer inom miljöteknik, säger Helena Tillborg, projektledare på Cleantech Inn Sweden. Vi är en mötesplats för Sveriges mest spännande företag och deras kunder och investerare, både svenska och utländska. Dessutom upptäcker de varandra! Vi ser ett stort utbyte internt mellan våra medlemsföretag, både av kompetens, erfarenhet och i gemensamma affärer. På så vis bidrar Cleantech Inn Sweden till att starkare företag kan växa fram, säger Helena Tillborg, projektledare på Cleantech Inn Sweden.