BioSling ny medlem i Cleantech Inn Sweden

Innovativt biogasföretag i Norrland väljer svenska landslaget i Cleantech.

För närvarande har Cleantech Inn Sweden 46 aktiva och 2 alumni-medlemmar och under senaste veckan har ytterligare ett företag valt att bli medlem:

BioSling AB uppgraderar biogas till fordsongas. Med en BioSling-anläggning är det möjligt att uppgradera gas från en rötkammare till 97 % fordonsgas på ett enkelt, kostnadseffektivt och energisnålt sätt. Metoden bygger på att gas och vatten omväxlande leds in i en långsamt roterande slangvinda, där koldioxiden löser sig i vatten när trycket i gasen höjs. BioSling klarar detta utan energikrävande kompressorer. BioSling är byggd som ett modulsystem och kan utökas och anpassas allt efter kundens behov. www.biosling.se

Genom att BioSling AB har en ny produkt  och innovation som skall lanseras på marknaden, anser vi att det är oerhört värdefullt för oss att få tillgång till ett kvalitetsstämplat nätverk av företag inom samma nisch och också möjlighet att ta del av kontaktnätet av investerare och näringsliv och andra för oss viktiga kontakter, samtidigt som vi får råd av kompetenta och erfarna närigslivsutvecklare på Cleantech Inn Sweden, säger Per-Olof Karlsson, VD på BioSling.

BioSling ger mindre jordbruk och samrötningsanläggningar i mindre samhällen möjlighet att själva producera fordonsbränsle och har rönt ett stort intresse både nationellt och internationellt. 2010 blev BioSling vinnare av det stora Skapa-priset i Sverige.

– Cleantech Inn Sweden har en roll att fylla när det gäller att synliggöra svenska innovationer inom miljöteknik, säger Helena Tillborg, projektledare på Cleantech Inn Sweden. Vi är en mötesplats för Sveriges mest spännande företag och deras kunder och investerare. Genom utbytet av både kompetens, erfarenhet och gemensamma affärer, bidrar Cleantech Inn Sweden till att starkare företag inom Sveriges nya industri kan växa fram, säger Helena Tillborg, projektledare på Cleantech Inn Sweden.

Cleantech Inn Sweden är ett nationellt projekt som finansieras av Vinnova, Tillväxtverket, Region Skåne och Västra Götalandsregionen och ägs av Innovationsbron. Cleantech Inn Sweden drivs operativt av Teknopol, ett bolag med 15 års erfarenhet av systematisk affärsutveckling av teknikinnovationer. www.cleantechinn.se