ChemseQ International AB ansluter sig till Cleantech Inn Sweden

Vatten utnyttjas i processer i såväl industri som samhälle och blir i olika grad kontaminerat med metallrester och additiv som kan utgöra ett hot mot miljö och klimat. Inte sällan är dessutom resterna värdefulla om de går att ta tillvara. ChemseQ har utvecklat en metod att rena vattnet och samtidigt tillvarata metallrester och additiv.

ChemseQ International AB bildades 2009 och är ett tjänsteföretag sprunget ur forskningen vid FSCN på Mittuniversitetet som positioner sig inom miljöteknikområdet. Verksamheten baserar sig på en patenterad teknik för vattenrening och affärsidén innefattar projektering och försäljning av lösningar för metallkontroll, samt serviceuppdrag till olika kundkategorier inom industri och samhälle. ChemseQ generiska lösning kan lösa problem där metaller i vattenmiljöer är processtörande, orsakar farliga utsläpp eller är ger upphov till förlust av dyrbar råvara.

En utmaning i ett hållbart samhälle är att hindra miljöstörande metaller i restvatten från processer att spridas i naturen. Med ChemseQs egenutvecklade metod kan metallrester och additiv avskiljas från processvatten i industri och samhälle. Farliga eller värdefulla metaller kan därmed hindras från att spridas och istället återanvändas.

ChemseQ har passerat Cleantech Inn Swedens screeningprocess där bolagets affärsmässiga förutsättningar har granskats tillsammans med en hållbarhetsanalys och en bedömning av bolagets potential att åstadkomma en väsentlig påverkan på grundläggande hållbarhetsproblem.

– ChemseQ skapar förutsättningar för långsiktigt hållbara industriella processer där miljöstörande, värdefulla eller sällsynta metaller återförs till industriellt bruk i ett slutet kretslopp, säger Patrick Olsson, affärsutvecklare på Cleantech Inn Sweden.

För mer information, kontakta:

Mikael Molin, kommunikationsansvarig Cleantech Inn Sweden
070-257 4472, mikael.molin@cleantechinn.se

Magnus Norgren, VD ChemseQ International AB
073-074 6090, magnus.norgren@chemseq.com

Cleantech Inn Sweden är den nationella satsningen för att kommersialisera cleantech-innovationer till effektiva affärer i nya och etablerade företag. Våra medlemsföretag är noga utvalda och screenade enligt såväl affärs- som miljömässiga kriterier. Vår samlade kompetens, tillsammans med ett brett kontaktnät och kreativa metoder, är ett effektivt stöd för att realisera hållbara innovationer till konkurrenskraftiga bolag. Cleantech Inn Sweden är ett projekt inom Innovationsbron AB och finansieras av Vinnova, Tillväxtverket, Region Skåne och Västra Götalandsregionen.
www.cleantechinn.se