Cleantech Inn Sweden – vi bygger svenska landslaget i Cleantech

Cleantech Inn Swedens uppdrag är att accelerera hållbar tillväxt. Med våra metoder och arbetssätt påskyndar vi utvecklingen av cleantech-innovationer i nya och etablerade företag. Våra medlemsföretag utvecklar lösningar som motsvarar såväl marknadens krav som de möjligheter som omställningen till ett hållbart samhälle innebär. Genom en dubbel screeningsprocedur, med både miljö- och affärsmässiga kriterier, är ett medlemskap i Cleantech Inn Sweden en kvalitetsstämpel för företagen. För deras räkning söker vi kunder, investerare och samarbetspartners, som kan påskynda deras utveckling. För närvarande har Cleantech Inn Sweden 22 medlemmar och några av dem träffar du direkt i vår monter: Airecs nisch är högeffektiva gasvärmeväxlare och inom det området erbjuds användare och kunder dramatiska fördelar. Airecs värmeväxlare används över hela världen bland annat för att öka effektiviteten i bränsledrivna elgeneratorer, producera varmvatten från motoravgaser för kraftvärmekoppling, öka effektiviteten i naturgaspannor, optimera biogassystem och kondensera ut oljor i system för däckåtervinning. Biofuel-Solution utvecklar processer för produktion av bränslen, kemikalier och material. Den gemensamma nämnaren för processerna är att bioglycerol är råvaran. Det undersöks dock också andra källor för råvara, såsom förgasad biomassa. Gedigen erfarenhet från processteknik, katalys och kemikalieteknologi har lett till identifikation av ett antal lönsamma produkter, av vilka biopropan (gasol) och biopropionaldehyd är de mest lovande. Utveckling av produktionsprocesser för dessa har startat. Magnetic Components Sweden arbetar med magnetiska material och system för effektivare uppvärmningstekniker inom industrin. Utveckling av material- och produktionsteknik för elektromagnetiska komponenter, öppnar nya möjligheter för produkter såsom induktorer, induktionsvärmare, motorer och generatorer, att ge låga förluster, hög verkningsgrad och hög integrationsmöjlighet. MagComps patentsökta material och processer ger möjlighet till teknikskifte, som kommer att ha stor betydelse för hushållningen med våra naturresurser. Ocean Harvesting Technologies utvecklar en patenterad innovation inom vågkraftsteknik, med mycket goda förutsättningar för kostnadseffektiv utvinning av förnyelsebar energi från havsvågor. Trots stor potential är kostnaden för vågenergi relativt hög med dagens teknik och måste bli betydligt lägre för att vågkraft ska bli konkurrenskraftig mot konventionell elproduktion. Ocean Harvester-konceptet löser detta problem med ett mekaniskt transmissionssystem, där ett lod används på ett sätt som gör att el kan produceras på en jämn nivå och produktionskapaciteten kan utnyttjas betydligt mer effektivt än med andra tekniker. För mer information om Cleantech Inn Sweden och våra medlemmar, välkommen till vår monter VH03:29 eller kontakta: