Cleantech Inn Sweden – vi bygger svenska landslaget i cleantech

Med nationellt uppdrag att främja och driva på den hållbara utvecklingen har Cleantech Inn Sweden bara under senaste veckan knutit ytterligare fem nya medlemmar till sig.

Genom en dubbel screeningsprocedur, med både miljö- och affärsmässiga kriterier, är ett medlemskap i Cleantech Inn Sweden en kvalitetsstämpel för företagen. För deras räkning söker vi kunder, investerare och samarbetspartners, som kan påskynda deras utveckling.

– Nu börjar vi på allvar få fart i byggandet av svenska landslaget i cleantech, mycket tack vare att vi har engagerad personal på plats över hela Sverige, säger Cleantech Inn Swedens projektledare Helena Tillborg.

För närvarande har Cleantech Inn Sweden 24 aktiva och 2 alumni-medlemmar och bara under senaste veckan har ytterligare fem företag runt om i landet med stor potential att bli framtidens vinnare valt att bli medlemmar:

Capee Group är ett mjukvaruföretag som arbetar för en mer effektiv processindustri. Genom att snabbt och enkelt hitta den underliggande orsaken till komplexa, tidskrävande och kostsamma driftproblem sparar mjukvaran såväl pengar i produktionen som på miljön, då den hittar det optimala körsättet och minimerar energiåtgången, kemikalieförbrukningen och utsläpp av miljöfarliga ämnen. Produkten är innovativ genom att uppmuntra och underlätta ett ändrat beteende hos dem som arbetar inom denna industri. www.capeegroup.com

Cortus AB:s vision är att bygga framtidens innovativa och hållbara energiförsörjning för kraft- och processindustrier. Cortus arbetar för att bli en internationellt ledande aktör inom industriell försörjning av ren förnyelsebar energigas från biomassa, baserat på den patenterade förgasningstekniken WoodRoll®. Förgasningstekniken bygger på hög verkningsgrad, bränsleflexibilitet och en ren energigas utan föroreningar. Cortus erbjuder Grön energi genom kostnadseffektiv produktion av biogas. www.cortus.se

Ecospark AB erbjuder framtidens ljuskälla - en ny generation av vita LEDs. Ecosparks affärsidé är att erbjuda kostnadseffektiva LED-chip med bra ljuskvalitet. Bolagets patentansökta LED-teknologi medför en radikal reduktion av tillverkningskostnaden tack vare ett nytt halvledarmaterial (ZnO) och nanowire-teknologi. LED-chipen främjar ett hållbart samhälle inte bara genom att reducera energiförbrukningen utan även genom val av råvaror och tillverkningsprocesser. www. ecospark.se

JustCommonSense AB utvecklar den patenterade ogrässkäraren COMBCUT. Förutom giftfri och effektiv ogräsbeskämpning med ett redskap som har låg vikt, rullar på hjul och inte gräver i marken, har den högavverkning som ger låga energi- och driftskostnader. Med en helt ny och okomplicerad teknik bekämpas svåra ogräs mekaniskt i växande gröda utan användande av kemikalier. www.jcs-innovation.se

Xylophane AB har utvecklat ett nytt barriärmaterial för förpackningar. Materialet är baserat på naturlig råvara och är både förnyelsebart och bionedbrytbart. Xylophane är en effektiv barriär mot syrgas, fett och aromämnen. Med ett tunt skikt i förpackningen kan hållbarheten på många känsliga livsmedel förlängas. Exempel på användningsområden är förpackningar för feta produkter som snacks eller djurmat, syrekänsliga mejeriprodukter liksom aromatiska produkter som kryddor och kaffe. Idag används fossilt baserade material, oljebaserade plaster och aluminiumfolie, som barriär mot syre-, fett- och aromgenomträngning. www.xylophane.se

– Med våra fem nya medlemmar visar vi på bredden i begreppet cleantech, d v s lösningar som driver hållbar utveckling, fortsätter Helena Tillborg. De nya medlemmarna representerar allt från metoder för hållbart jordbruk (JustCommonSense) till tillgång på förnybar energi respektive material (Cortus och Xylophane). De löser behovet av att spara resurser, genom teknik (Ecospark) eller genom att påverka människors beteende (Capee Group). Cleantech Inn Sweden arbetar vidare för att kunna stå för Sveriges bästa cleantechinnovationer, både till kvalitet och kvantitet!

För mer information om Cleantech Inn Sweden och våra medlemmar, välkommen till Stockholm Cleantech Venture Day (30 september), där vi finns representerade hela dagen, eller kontakta:

Projektledare Helena Tillborg, +46 708 108 748, helena.tillborg@cinns.se eller
Kommunikationsansvarig Malin Malm, +46 734 223 165, malin.malm@cinns.se

Projektledare Helena Tillborg, +46 708 108 748, helena.tillborg@cinns.se eller
Kommunikationsansvarig Malin Malm, +46 734 223 165, malin.malm@cinns.se

Cleantech Inn Sweden är ett nationellt projekt som finansieras av Vinnova, Innovationsbron, Region Skåne och Västra Götalandsregionen. Cleantech Inn Sweden drivs operativt av Teknopol, ett bolag med 15 års erfarenhet av systematisk affärsutveckling av teknikinnovationer.