Cleantech Inn Sweden-medlem hedersomnämnd i Årets Innovationspris 2010

Cleantech Inn Sweden-medlemmen MagComp fick idag hedersomnämnande och 50 000 kronor av Innovationspriset 2010.

PricewaterhouseCoopers i samarbete med Lunds universitets Innovationssystem (LUIS) delade idag, för nionde året i rad, ut Innovationspriset om totalt 250 000 kronor. Syftet med priset är att stimulera innovationsarbetet i Skåne så att fler tillväxtföretag skapas i Skåneregionen. Intresset för priset har i år varit rekordstort och totalt deltog 31 bidrag i tävlingen.

Juryn gav idag uppfinnarna till MagComps teknik hedersomnämnande och 50 000 kr av det prestigefyllda priset.

MagComp arbetar med induktionsuppvärmning, baserad på en innovativ och unik teknik för att tillverka induktionsvärmare speciellt lämpade för värmning av band, valsar, ytor och hål. Induktionsuppvärmning är i sig en effektiv metod och MagComps sätt att göra det på, är det mest effektiva på marknaden. En av grundidéerna i MagComps produkter är låga förluster, hög verkningsgrad och rationell tillverkning och de ser stora möjligheter att utveckla produkter för nya marknader. ­

– Vi är förstås mycket glada för hedersomnämnandet och ser stora möjligheter med vår vinnande teknik. Den öppnar flera nya applikationsområden för vår induktionsuppvärmningsteknik, säger Fredrik Krantz, VD på MagComp.

MagComp har ett nära samarbete med forskare på Lunds Tekniska Högskola och deltar i flera forskningsprojekt inom sitt teknikområde. Två av forskarna som samarbetat med MagComp är Mats Andersson och Tord Cedell vid institutionen för Industriell produktion. I detta samarbete har de funnit ett sätt att kombinera olika tekniker på ett sinnrikt sätt så att en ny innovation kunnat uppnås. Innovationen är patentsökt av MagComp och ligger till grund för ett forsknings- och utvecklingsprojekt med deltagare från LTH och ett antal företag.

– Det är roligt att få vara med och utveckla och kommersialisera teknik som är banbrytande och kan bidra till stora miljövinster inom industrin, säger Tord Cedell, adjungerad professor och en av innovatörerna.

Bland urvalskriterierna har juryn vid bedömningen lagt tonvikt på innovationshöjd, tekniska och kommersiella möjligheter samt nyhetsvärde.

– Fantastiskt roligt att MagComp fick hedersomnämnande och vi är förstås otroligt stolta över att ha så kompetenta och duktiga medlemmar hos oss på Cleantech Inn Sweden, säger projektledare Helena Tillborg. Detta är ett starkt bevis på att vi på allvar håller på att bygga svenska landslaget i cleantech.

För mer information om MagComp och deras vinnande innovation, kontakta:

Fredrik Krantz, VD för Magnetic Components Sweden AB, +46 709 75 22 30,
Tord Cedell, adjungerad professor, teknikansvarig för MagComp och innovatör, +46 709 75 22 21 eller
Mats Andersson, universitetslektor och innovatör, +46 706 04 76 74

För mer information om Cleantech Inn Sweden och våra medlemmar, kontakta:

Projektledare Helena Tillborg, +46 708 108 748, helena.tillborg@cinns.se eller
Kommunikationsansvarig Malin Malm, +46 734 223 165, malin.malm@cinns.se