ClimaCheck ny medlem i Cleantech Inn Sweden

Det svenska landslaget i cleantech förstärks ytterligare och nyaste medlemmen Climacheck bidrar till världens energieffektivisering genom en innovativ mätmetod för klimatanläggningar.

För närvarande har Cleantech Inn Sweden 46 aktiva och 2 alumni-medlemmar och under senaste veckan har ytterligare ett företag valt att bli medlem:

ClimaCheck En stor del av samhällets totala energianvändning går åt för att driva kyl- och värmesystem runt om i världen. ClimaCheck erbjuder en innovativ analys- och mätmetod för att optimera inställning och drift av klimatanläggningar. Genom företagets metod dokumenteras funktion och prestanda på kompressordrivna kylprocesser genom mätning och övervakning via webb servrar. Med hjälp av denna metod sparas mellan 20 och 40 % energi i befintliga kylanläggningar. Kunder som livsmedelskedjorna Carrefour i Italien, Sainsbury och Tesco i England, hotellkedjor som Hilton och Marriott, kylaggregattillverkare som Carrier Europa och värmepumptillverkare som Thermia och köldmedietillverkare som DuPont är alla exempel på ledande företag som verifierat metodens tillförlitlighet och använder ClimaChecks produkter och tjänster. www.climacheck.com

– Det känns mycket positivt att Cleantech Inn Sweden har identifierat oss och vårt system för analys och optimering av kyl-, luftkonditionering- och värmepumpar som intressanta. Som ett litet företag, med en på världsmarknaden ny och unik produkt, är både den erfarenhet som Cleantech Inn Swedens affärscoacher har och organisationens nationella och internationella nätverk av stort intresse för oss, säger Klas Berglöf, VD på ClimaCheck. Vi tror även att den kvalitetsstämpel och det erkännande som medlemskapet i Cleantech Inn Sweden innebär har betydelse både för tillväxten i Sverige och internationellt.

– Cleantech Inn Sweden är en mötesplats för Sveriges mest spännande innovationer inom miljöteknik och deras nationella och internationella kunder och investerare, säger Helena Tillborg, projektledare på Cleantech Inn Sweden. Nyaste medlemmen ClimaCheck är ännu ett av våra många medlemsföretag inom energieffektivisering. Energieffektivisering spelar inte bara en nyckelroll för att möjliggöra hållbar utveckling, det är också ett område där Sverige verkligen skulle kunna ta en frontposition i att förse världen med världsledande lösningar - och skapa en stor industri på hemmaplan.