Dubbelt medlemsantal på ett halvår

Ytterligare två företag blir nu medlemmar i Cleantech Inn Sweden – och det svenska landslaget i cleantech har fördubblats i antal.

För närvarande har Cleantech Inn Sweden 41 aktiva och 2 alumni-medlemmar och under senaste veckan har ytterligare två innovativa företag valt att bli medlemmar:

Absolicon Solar Concentrator AB tillverkar koncentrerande solfångare som med solceller genererar både el och värme samtidigt. Ljuset fokuseras på solcellerna som då genererar tio gånger mer el än en vanlig solcell. Absolicons solkoncentrator kan också användas för att generera hetta i processindustri och för att driva solkyla i stora byggnader. Företaget levererar över hela världen. www.absolicon.com

Thermopower Möjligheten att kunna flytta värme till eller från en plats efter behov är en viktig termodynamisk upptäckt som utvecklats till värmepumpar, kylskåp och andra konstruktioner till nytta för mänskligheten. Thermopower utvecklar en ny typ av energi- och miljövänlig kyl- och värmepumpsteknologi och fokus är idag primärt riktat mot kylaggregat för transportmarknaden, där produkterna är särskilt lämpliga för mobila behov, t ex kyltransporter. www.thermopower.se

– Cleantech Inn Sweden har nu ökat medlemsantalet med det dubbla bara det senaste halvåret och kan nu stolt visa upp 41 av Sveriges mest intressanta och kvalitetssäkrade cleantech-innovationer. Vi har uppnått en tillräckligt kritisk massa av företag för att se effekter av samverkan och kontakter mellan företagen. Vår verksamhet är ett konkret exempel på hur Sverige arbetar för att skapa affärer genom innovation, säger Helena Tillborg, projektledare på Cleantech Inn Sweden.