Global Sun Engineering till Cleantech Inn Sweden

Med utgångspunkten att sänka produktionskostnaden per levererad kWh har Global Sun Engineering (www.gsesweden.com) i Luleå utvecklat en solfångare som genererar el och värme från koncentrerat solljus.

Belysning med koncentrerat solljus ger ett effektivare utnyttjande av solcellerna jämfört med traditionella solcellspaneler. Det tillgängliga solljuset utnyttjas samtidigt optimalt från morgon till kväll genom att ett egenutvecklat och patentskyddat styrsystem ser till att solfångaren följer solen både i höjd- och sidled. Tack vare samtidig generering av el och värme höjs också verkningsgraden och materialutnyttjandet i solfångaren jämfört med traditionella lösningar. För att underlätta och effektivisera tillverkning, logistik och installation är hela solfångaren byggd i moduler och levereras i platta paket.

– Att omvandla solenergi till el, värme eller kyla kommer att vara en viktig del i arbetet att utveckla ett hållbart samhälle och Global Sun Engineering har haft som målsättning att ta fram den mest effektiva tekniken för detta, säger Tomas Wadström, affärsutvecklare på Cleantech Inn Sweden.

Global Sun Engineering är det senaste innovationsdrivna miljöteknikbolaget som ansluts till Cleantech Inn Sweden efter en process där bolagets affärsplan screenats tillsammans med en bedömning av lösningens långsiktiga hållbarhetsaspekter. För närvarande har Cleantech Inn Sweden 50 aktiva medlemsbolag.

För mer information, kontakta:

Mikael Molin, kommunikationsansvarig Cleantech Inn Sweden
070-257 4472, mikael.molin@cleantechinn.se

Cleantech Inn Sweden är den nationella satsningen för att kommersialisera cleantech-innovationer till effektiva affärer i nya och etablerade företag. Våra medlemsföretag är noga utvalda och screenade enligt såväl affärs- som miljömässiga kriterier. Vår samlade kompetens, tillsammans med ett brett kontaktnät och kreativa metoder, är ett effektivt stöd för att realisera hållbara innovationer till konkurrenskraftiga bolag. Cleantech Inn Sweden är ett projekt inom Innovationsbron AB och finansieras av Vinnova, Tillväxtverket, Region Skåne och Västra Götalandsregionen.
www.cleantechinn.se