Innovationer inom el- och hybridfordon möter etablerad industri i Skövde

I dag samlas nystartade företag tillsammans med etablerad industri för att skapa nya hållbara affärer. Initiativet kommer från Cleantech Inn Swedens el- och hybridkluster.

Det finns en stark trend inom fordonsindustrin mot införande av el - och hybridfordon, som komplement till fordon med traditionella drivsystem. Denna typ av fordon kommer på sikt troligen också att bli dominerande. Införandet av nya tekniska lösningar kommer att leda till omställningsbehov för många underleverantörer, men också till nya affärsmöjligheter för företag med innovationer lämpade för el - och hybridfordon. Men för att för att nå fram till fordonsindustrin med sina framtida produkter, kommer dessa mindre innovationsbolag att behöva partnerskap av något slag. Därför samlar Cleantech Inn Sweden idag aktörer som representerar olika delar av el- och hybridfordonsbranschen. På en heldag i Skövde får nya företag med innovationer chans att möta etablerad industri. På programmet finns bland andra Tomas Hannebäck från Volvo Car Corporation, Alf Holgers från Autoliv, Göran Marklund från Vinnova, samt representanter från tre innovationsbolag i västra Sverige. Över 40 personer har anmält sitt intresse och kommer att delta i seminariet. Avsikten med seminariet är att föra samman nystartade företag med representanter för etablerade underleverantörer, för att finna vägar till hur kommersiellt intressanta kontakter och samarbeten kan etableras och utvecklas och stärka industriell tillväxt på området. Initiativtagare till seminariet är Cleantech Inn Sweden, vars uppdrag är att accelerera hållbar tillväxt och att påskynda kommersialisering och industrialisering av miljöteknikinnovationer i nya och etablerade företag. Arrangemanget genomförs tillsammans med IDC West Sweden, som är ett industriellt utvecklingscenter i västra Sverige. – Denna typ av mötesplatser, där underleverantörer och etablerad industri träffar nya innovationsföretag, behövs för att förbereda och utveckla marknaden inför de omställningar som krävs för att skapa smarta affärer för en hållbar framtid. Ett av Cleantech Inn Swedens verktyg för att möjliggöra detta är att skapa branschkluster, säger Helena Tillborg, projektledare för Cleantech Inn Sweden. Programmet finns att ladda ner på www.cinns.se