Medlemsantalet fortsätter att öka

Cleantech Inn Swedens medlemsantal ökar igen och senaste veckan har ytterligare två innovativa företag valt det svenska landslaget i cleantech.

För närvarande har Cleantech Inn Sweden 44 aktiva och 2 alumni-medlemmar och under senaste veckan har ytterligare två företag valt att bli medlemmar:

Formconsult AB arbetar med framtidens ljutteknik för betong. Företaget har en enkel men listig innovation som förbättrar betongens livslängd, minskar sprickbildning och minskar behovet av inblandad mängd cement och kemikalier. Formconsults metod förädlar den färska betongmassan i det viktiga ytskiktet innan den stelnar och om denna metod användes över hela världen skulle 250 miljoner ton cement sparas varje år, samtidigt som 250 miljoner ton koldioxid skulle förhindras att nå vår atmosfär. Detta innebär att det går att spara in en 20 kilos cementsäck för varje kvadratmeter golvyta! www.formconsult.se

Vigor Wave Energy AB utvecklar ett helt nytt koncept inom vågenergiutvinning med höga energinivåer och flexibel konstruktion, kombinerat med låga driftskostnader. Vigors innovation är en flexibel slang som ligger vid vattenytan och följer vågornas rörelse och genom att släppa in vatten och luft i slangen bildas rörelser som bygger upp ett tryck. I slutet av slangen pressas vattnet genom en turbin, som i sin tur driver en generator som producerar elektricitet. Den nya tekniken skiljer sig från de övriga genom att det enbart är vatten och luft som absorberar energin i vågorna – inga mekaniska konstruktioner som kräver underhåll. Dessutom innebär den följsamma slanglösningen mindre slitage och ökad tålighet mot havsmiljön och det går att i hög utsträckning använda redan befintlig och känd teknik. www.vigorwaveenergy.com

– Cleantech Inn Sweden kan nu stolt visa upp 44 av Sveriges mest intressanta och kvalitetssäkrade cleantech-innovationer. Vi har uppnått en tillräckligt kritisk massa av företag för att se effekter av samverkan och kontakter mellan företagen. Vår verksamhet är ett konkret exempel på hur Sverige arbetar för att skapa affärer genom innovation, säger Helena Tillborg, projektledare på Cleantech Inn Sweden.