Nya medlemmar, ny medarbetare och uppdaterat varumärke

Cleantech Inn Sweden – den nationella satsningen på cleantechinnovationer växer sig allt starkare. Senaste veckan har landslaget i cleantech förstärkts med fyra nya medlemmar och en ny medarbetare. Samtidigt passar organisationen på att lansera ett uppdaterat varumärke.

För närvarande har Cleantech Inn Sweden 32 aktiva och 2 alumni-medlemmar och bara under senaste veckan har ytterligare fem företag valt att bli medlemmar:

I-tech utvecklar nya ämnen i bl a båtbottenfärger, för att motverka påväxt av skalbyggande djur på båt- och fartygsskrov. Företaget erbjuder en smart och kretsloppsanpassad substans, helt fri från koppar och andra tungmetaller, som hindrar havstulpaner att växa till på fartygsbotten. Tekniken har utvecklats på Göteborgs universitet och Chalmers och tillsammans med den marina industrin har de som mål att utveckla de mest effektiva och miljövänliga produkterna inom denna nisch. www.i-tech.se.

Lamera utvecklar ett nytt kompositmaterial – Hybrix, som gör stål lättare. Företaget erbjuder en metod för att producera material med s.k. sandwich-struktur. Med mindre materialåtgång bygger man material som är lika starka men lättare än det man vill ersätta. Dessutom kan man genom sandwich-strukturen ersätta material med komplicerade eller svåråtervunna legeringar med mer kretsloppsanpassat material. Lamera är ett spinn-of företag från Volvo och har som mål att bli världsledande inom ultralätt metallkompositmaterial. www.lamera.se.

Primozones innovation är att på ett kostnads- och energieffektivt och miljövänligt sätt rena vatten med hjälp av ozon. Förutom att vitalisera traditionella användningsområden som vattenrening, så öppnar företaget också för nya tillämpningar, som t ex livsmedels- och energiframställning. Primozones produkter är ett beprövat sätt att rena vatten och säljs redan till olika länder världen över inom vattenreningsindustrin. www.primozone.se.

Re8 Bioplastics utvecklar ett nytt material, bioplaster och biokompositer - Cefibra, som förstärker plaster med naturliga fibrer. Med företagets teknik blir det möjligt att dels tillsätta biofibrer som armering i konventionell formsprutad plast, men också att utveckla en helt förnybar plast. Re8:s har som mål att deras produkter ska ersätta fossilbaserade material inom den globala plastindustrin. http://re8.se.

SenSiC utvecklar och tillverkar avgassensorer för biovärmepannor och för avgassystem till fordon. SenSiCs sensorer är halvledarbaserade, gjorda i kiselkarbid (SiC) och tål därigenom höga temperaturer och aggressiva miljöer. Sensorn ger möjlighet att optimera förbränningsprocessen, vilket ger mycket stor miljönytta, dels genom att förbättra verkningsgraden i biovärmepannor, dels genom att skadliga emissioner i form av CO, NOx samt partiklar minimeras. SenSiC är en spin-out från Linköpings universitet. www.sensic.se

För att kunna möta de förväntningar som ställs på den växande organisationen lanseras idag också ett uppdaterat varumärke och en ny hemsida, www.cleantechinn.se

Hemsidan kommer att vidareutvecklas i flera steg för att bli en portal till nytta för alla målgrupperna.

– I djungeln av företagsfrämjare vill vi dra vårt strå till stacken att vara tydliga med vad vi gör och inte gör, säger Helena Tillborg, projektledare på Cleantech Inn Sweden. Vi vill vara effektiva med skattemedel och göra det vi är bäst på, och det är att realisera för kommersialisering av cleantech-innovationer. Jag hoppas att vi härmed inbjuder till och underlättar för samverkan med såväl offentliga som privata aktörer. Det är både önskvärt och nödvändigt för att Sverige ska lyckas ta vara på möjligheterna att bygga en ny industri inom cleantech.

För mer information om Cleantech Inn Sweden och våra medlemmar, kontakta:

Projektledare Helena Tillborg, +46 708 10 87 48, helena.tillborg@cleantechinn.se eller
Kommunikationsansvarig Malin Malm, +46 734 22 31 65, malin.malm@cleantechinn.se