PositionGreen uppmärksammar ett bortglömt cleantechområde

Sweden Cleantech Incubators (SCTI), Sveriges virtuella miljöteknikinkubator visar att inte bara tekniska innovationer är av största vikt för att påskynda omställningen till ett hållbart samhälle, utan också andra lösningar som har rejält genomslag - i detta fall Position Green och deras IT-verktyg som underlättar för upphandling av miljöanpassade och hållbara produkter och företag. Efter att ha screenats enligt både affärs- och miljömässiga kriterier välkomnas nu PositionGreen som SCTIs 18:de medlem.

SCTI lägger alltså till en 12:e bransch till de tidigare 11 cleantechområden som Cleantech Network definitierat. Det nya området heter ”Facilitator” och behövs för att lyfta fram innovationer som indirekt stödjer en eller flera av cleantechområdena. WWF har redan en sådan sektor för sina klimatentreprenörer ”Climate Solvers”. Med denna medlem så lättar SCTI ytterligare på de tidigare önskemålen om innovationshöjd och patenterbarhet hos medlemmarna, med motiveringen att det är mindre viktiga faktorer för den här typen av (IT- och tjänste-)produkter. Kraven om en stor positiv påverkan på miljön, god tillväxtpotential och långsiktig hållbarhet hos produkterna kvarstår för medlemskap i SCTI. Helena Tillborg är projektledare för Sweden Cleantech Incubators och motiverar medlemskapet enligt nedan: - Upphandling av miljöriktiga produkter är en stark motor för hållbar utveckling. Position Green kan bli det företag som förser marknaden med verktyget som behövs för att göra upphandling av miljöriktiga produkter till rutin och de tar sig an denna uppgift på ett övertygande sätt, med stor entreprenörskraft och erfarenhet. PositionGreen är en sökbar databas och en webbaserad mötesplats som förenklar för inköpare att förbereda och göra miljödrivna upphandlingar. Samtidigt får företag som erbjuder miljöanpassade tjänster och produkter en kompetenshöjande informationskanal och ett verktyg som ger dem möjlighet att exponera sig och samverka med andra leverantörer. Med Nordens största upphandlingsföretag Opic som delägare kan Position Green snabbare nå ut och förmedla miljöanpassade varor och tjänster till bolag i offentlig sektor inom EU - en miljardmarknad. Tjänsten lanseras den 1 februari 2010. VD Ola Andersson vann entreprenörsutmaningen Greendigger i våras efter att ha utvecklat idén kring PositionGreen under Greendigger-processen. Ett av målen med Greendigger var att hitta nya medlemmar till SCTI, och efter att ha screenats in enligt SCTIs kriterier för affärsmässighet och hållbarhet, är alltså PositionGreen från och med oktober 2009 SCTIs nyaste medlem. Ola Andersson har tidigare startat flera företag, bland annat One More Media House med kontorsplats på Malmö Incubator MINC där han sitter idag. Ola ser stora möjligheter med Position Green: - Enligt OECD beräknas marknaden för cleantech omsätta 6000 miljarder, world wide, år 2010. Det är den främsta anledningen till att jag tror på cleantech som en affärsmöjlighet. Det finns en ökad medvetenhet och de nya miljökraven sätter press på företag att verkligen titta på hur man kan förbättra och utöka miljöaspekterna inom företagen. - Jag ser ett stort behov av tjänster som hjälper till att synliggöra cleantechföretag och som hjälper dem att göra fler affärer. Jag tänker även på tjänster som bidrar till en minskad miljöbelastning och som ersätter sämre lösningar t.ex. tjänster som förenklar virtuella möten, mässor, seminarier och minskar antalet flygresor, transporter etc.