Willys provar Enrads energieffektiva kylsystem

Energimyndigheten har beviljat Enrad AB 970 000 kr för verifiering av driftsäkerhet och energibesparing i Enrads kylanläggningar för livsmedelsbutiker. En första referensinstallation planeras tas i drift till hösten hos Willys i Länna, Stockholm.

Kylning av livsmedel i butiksledet är en stor energiförbrukare för handlarna och andelen frysta och kylda livsmedel förutspås fortsätta öka på den europeiska marknaden. Enrad erbjuder ett kylsystem för livsmedelsbutiker med potential att sänka energiförbrukningen med 35 procent jämfört med de på marknaden etablerade lösningarna.

– Vi ser arbetet med energieffektivisering som en naturlig del i vår verksamhet, för att spara såväl miljön som kostnader säger Morgan Magnusson, teknikansvarig för kyla & energi på Willys, enligt ett pressmeddelande från Energimyndigheten.

Enrad grundades 2007 då bröderna Mikael och Thomas Larsson efter många år inom kylbranschen bestämde sig för att förverkliga sina idéer kring energibesparing.

– För oss är det självklart jättekul att både Energimyndigheten och Willys nu vill prova våra lösningar. Referensinstallationen kommer att spela en viktig roll inför vår marknadsintroduktion, säger Mikael Larsson, VD för Enrad AB.

Trots den stora energibesparingen är det nämligen svårt att introducera ny teknik. Ofta väljer köpare av kylsystem hellre etablerad teknik med högre driftskostnad än ny, energisnål, men mer oprövad teknik. En referensinstallation i verklig butiksmiljö fyller därför en avgörande roll för kommersialisering och marknadsintroduktion.

Enrad tillhör Espira Inkubator AB som också är delägare tillsammans med grundarna, Innovationsbron AB, Högskolan i Borås Holding AB och Tonerwebben AB. Enrad är också medlem i Cleantech Inn Sweden sedan 2010.

För mer information, kontakta:

Mikael Larsson, VD Enrad AB
070 – 849 3297, mikael@enrad.sewww.enrad.se

Mikael Molin, kommunikationsansvarig Cleantech Inn Sweden
070-257 4472, mikael.molin@cleantechinn.sewww.cleantechinn.se

Cleantech Inn Sweden är den nationella satsningen för att kommersialisera cleantech-innovationer till effektiva affärer i nya och etablerade företag. Våra medlemsföretag är noga utvalda och screenade enligt såväl affärs- som miljömässiga kriterier. Vår samlade kompetens, tillsammans med ett brett kontaktnät och kreativa metoder, är ett effektivt stöd för att realisera hållbara innovationer till konkurrenskraftiga bolag. Cleantech Inn Sweden är ett projekt inom Innovationsbron AB och finansieras av Vinnova, Tillväxtverket, Region Skåne och Västra Götalandsregionen.
www.cleantechinn.se