Cliens fonder erhåller toppbetyg från Standard & Poor’s

Report this content

Standard and Poor’s ger Cliens fondförvaltning den prestigefyllda ratingen ”Gold” för Sverigefonden Cliens Sverige.

Standard & Poor´s Fund Research, en av världens ledande leverantörer av kvalitativa fondbetyg, har utvärderat Sverigefonden Cliens Sverige och tilldelat fonden en Gold-rating. Gold-rating innebär att fonden visar mycket hög kvalitet baserat på dess investeringsprocess och fondförvaltares resultat över tiden, jämfört med andra Sverigefonder.

Det känns bra att kunna erbjuda våra investerare en kvalitativ oberoende utvärdering av fonden. Standard & Poor’s analysprocess är både djuplodande och noggrann och denna typ av rating ger ett erkännande om att vår förvaltning står sig väl jämfört med konkurrenterna, säger Gunnar Håkanson, ansvarig fondförvaltare.

Cliens har tidigare fått utmärkelser från fondanalysföretagen Morningstar, Lipper och Citywire. I Standard & Poor’s motivering står att fonden rönt stor framgång tack vare stjärnförvaltarna Jonas Gustafsons och Gunnar Håkansons djupa kunskaper och långa erfarenhet inom den svenska aktiemarknaden.

Cliens har tidigare endast arbetat mot institutionella investerare, men från och med årsskiftet 2010/2011 har de breddat sin verksamhet även mot privata investerare.
– Det är många kriterier som måste uppfyllas i Standard & Poor’s rating. Sedan vi startade fonden för åtta år sedan har vi överträffat Stockholmsbörsen (SIXRX) sex utav åtta år och till en lägre risk än vad marknaden gjort. Vi är givetvis jätteglada åt det höga betyget och den uppmärksamhet som det ger oss nu när fonderna är tillgängliga för allmänheten, säger Jonas Gustafson.

För mer information kontakta:
Sälj- och marknadschef, Tomas Henriks tel: 0702-28 18 98 info@cliens.se | www.cliens.se

Om Cliens Fonder: Cliens fonder förvaltas av Amrego Kapitalförvaltning, som ingår i Söderberg & Partners-koncernen. Ansvariga förvaltare är Gunnar Håkanson och Jonas Gustafson som har förvaltat fonderna sedan starten. Fonderna finns tillgängliga hos Avanza, Nordnet, Folksam, Swedbank, Skandiabanken, MFEX och Fondmarknaden.

Om Standard & Poor’s: Standard & Poor's (S&P) är ett amerikanskt kreditvärderingsinstitut, inom McGraw-Hill-koncernen, och publicerar finansiell forskning och analys av aktier och obligationer. Institutet är bland de tre största inom sitt område tillsammans med amerikanska Moody’s Investor Services och Fitch Ratings.

Sälj- och marknadschef, Tomas Henriks, tel: 08-506 503 9, tomas.henriks@cliens.se