Historiskt välkomnande när Prins Albert av Monaco tar emot Ostindiefararen Götheborg och en elefant med salut

Report this content

Ett 2,4 meter högt konstverk i form av en elefant seglade in till Monaco den 4 oktober på Ostindiefararen Götheborg och välkomnades i Monacos hamn av självaste H.S.H. Prins Albert II. Vid ankomsten till Monaco sköts historisk salut från det kungliga palatset i Monaco då palatset aldrig tidigare svarat på en salut från ett skepp. Senast palatset sköt salut var när Prins Alberts barn föddes. Syftet var att välkomna elefanten in till Monaco – en gåva från djur- och naturorganisationen The Perfect World Foundation till Prins Albert II med syfte att uppmärksamma den skada spöknät bidrar till i våra hav.

H.S.H. Prins Albert II av Monaco besökte Göteborg den 5 maj 2022 för att ta emot ett hederspris från djur- och naturorganisationen The Perfect World Foundation under en stödgala. Under besöket uppmärksammades prinsens engagemang och arbete med att skydda världens hav. Utöver själva hederspriset fick H.S.H. Prins Albert II även en gåva från organisationen – ett 2,4 meter högt konstverk i form av en elefant. Elefanten, vid namn ”Oceans of Hope”, är målad av konstnären Kattis Palmnäs på uppdrag av The Perfect World Foundation, och är designad med inspiration av djur som är beroende av våra hav.

- Konstverket anspelar på ordspråket “elefanten i rummet” och dess syfte är att få fler att uppmärksamma problemen i våra hav. Varje år hamnar 640 000 ton kasserad fiskeutrustning i världshaven, som blir så kallade spöknät, och som årligen dödar miljontals marina djur och fiskar, säger Ragnhild Jacobsson, VD och medgrundare av The Perfect World Foundation.

Historiskt salut

Senast kungliga palatset i Monaco sköt salut var när barnen till Prins Albert II och Charlene, furstinna av Monaco, föddes. Palatset har aldrig tidigare svarat när ett skepp skjutit salut vid Monacos hamn – tills nu. När Ostindiefararen Götheborg sköt salut under inseglingen i Monaco så svarade det kungliga palatset med salut för första gången någonsin i historien. Syftet med besöket i Monaco var att leverera Prins Alberts elefant från The Perfect World Foundation. H.S.H Prins Albert av Monaco besökte även Ostindiefararen Götheborg och tog då även emot sin elefant.

- Få konstverk i historien har fått ett sådant här storslaget välkomnande. Prins Albert II av Monaco brinner för att skydda våra hav och vi är mycket tacksamma för att han väljer att stötta The Perfect World Foundations arbete med att rädda våra hav, säger Ragnhild Jacobsson.

H.S.H. Prins Albert II av Monaco är en av världens ledande filantroper och har genom sin egen organisation, Prince Albert II of Monaco Foundation, finansierat ca 700 projekt med fokus på att minska effekterna av klimatförändringar, främja förnybar energi, stötta biologisk mångfald samt skyddandet av våra hav. Prinsen blev den 5 maj den nionde mottagaren av The Perfect World Foundations hederspris, “The Perfect World Foundation Award” vid organisationens stödgala i Göteborg.

Foto: Lelle Sparringsjö

Video: https://youtu.be/vRT7MhrCSbQ?t=71

Daniel Wilke
Marketing Director
daniel@theperfectworld.com

Om The Perfect World Foundation

The Perfect World Foundation är en svenskgrundad välgörenhetsorganisation som arbetar med djur och natur i kris, världen över. Organisationen grundades i början av 2000 av makarna Ragnhild (Rags) och Lars Jacobsson, och blev en officiell organisation 2010. The Perfect World Foundation fokus sträcker sig från att stödja organisationer och gräsrotsprojekt ute på fältet för att hjälpa enskilda djur och arter, till att skapa egna projekt och stödja andra organisationer med fokus på klimat, tjuvjakt, handel med vilda djur, utbildning, trädplantering, sanering av plast och spöknät från haven, etc. På årsbasis tilldelar organisationen en speciell person The Perfect World Foundation Award, ”the conservationist of the year”, för att visa tacksamhet för deras prestationer och för att stödja och inspirera till att fortsätta sitt värdefulla arbete. Bland de som mottagit priset finns Sir David Attenborough, Greta Thunberg, Dr Jane Goodall, Dr Sylvia Earle och HSH Prince Albert II av Monaco

Om Götheborg of Sweden

Ostindiefararen Götheborg är världens största oceangående segelfartyg i trä och en replika av ostindiefararen med samma namn som sjönk i Göteborgs hamninlopp 1745. Skeppet används idag som en plattform för att främja handel och lösningar för en hållbar framtid. Det är också ett populärt besöksmål. Skeppet Götheborg ägs av SOIC, som i sin tur ägs av Greencarrier AB. Greencarrier AB är ett privatägt logistikföretag med huvudkontor i Göteborg.

Götheborg of Sweden är just nu på en två år lång expedition till Asien, med slutdestination Shanghai i september 2023. Skeppet har under 2022 seglat i Östersjön, Nordeuropa och sedan ner till Medelhavet. Götheborg kommer till Monaco från Nice och stoppet blir det elfte under expeditionen. Målsättningen med expeditionen är att så många personer som möjligt ska få möjlighet att segla med och uppleva hur det är att segla ett 1700-talsskepp, samt att nå ut till besökare i de hamnar som skeppet anländer till. Expeditionen till Asien är också en unik möjlighet för företag och partners att använda skeppet som en mötesplats och plattform, med fokus på handel och hållbarhet.