Climeon driftsätter ytterligare moduler i kraftverket i Flúðir

Climeon har driftsatt ytterligare fyra Heat Power-moduler i Varmaorkas kraftverk i Flúðir på Island. Därmed expanderar kraftverkets maxkapacitet från 600 kW till 1,2 MW.

2019 driftsattes Climeon och Varmaorkas första kraftverk i Flúðir på Island. Då installerades fyra Heat Power-moduler vilket gav kraftverket en maxkapacitet om 600 kW. Under 2020 har Varmaorka bytt ut den geotermiska pumpen, vilket ökat vattenflödet, och i början av 2021 driftsattes en ny kyllösning. Uppgraderingarna gjorde det möjligt att utöka kraftverket och därför har ytterligare fyra Heat Power-moduler nu installerats.

– Det här är en fantastisk milstolpe för Climeon. Vi har länge vetat om fördelarna med ett modulärt och skalbart system och hur det möjliggör stegvis expansion i takt med att kundens finansieringsmöjligheter förbättras. Med denna driftsättning realiserar vi det i praktiken, säger Jan Bardell, VD för Climeon.

Efter expansionen uppgår kraftverkets maxkapacitet till 1,2 MW och det är nu sammanlagt åtta Heat Power-moduler som levererar förnybar el till elnätet. Under kommande veckor optimeras installationen inför fullskalig drift.

Jan Bardell, VD för Climeon
jan.bardell@climeon.com