Climeon introducerar HeatPower 300 till kryssningsindustrin

Climeon AB kommer att introducera nästa generation HeatPower, Climeon HeatPower 300 Marin, till kryssningsindustrin på Seatrade Cruise Global i Miami, 25-28 april 2022. Climeon HeatPower 300 Marin är optimerad för att tillvarata lågtempererad spillvärme ombord på fartyg och omvandla det till el som kan användas ombord.

HeatPower 300 Marin förbättrar energieffektiviteten ombord, minskar bränsleförbrukningen och minskar utsläppen av koldioxid, vilket ger redare och fartygsoperatörer ett verktyg för att uppnå lagkrav och göra fartygsindustrin mer miljövänlig.

Climeon HeatPower 300 har kvar den världsledande effektiviteten i energiomvandling från låga värmetemperaturer som i Climeons nuvarande produkt HP150. Climeon HeatPower 300 har också automation som är fullt integrerad med fartyget tack vare det prisbelönta kontrollsystemet Climeon Live.  Climeon HeatPower 300 har däremot en mer modulär konstruktion än sin föregångare vilket gör att den kan optimeras för olika typer av fartyg och driftsprofiler.

“Vi är glada att kunna introducera Climeon HeatPower 300 Marin på världens största marina kryssningsevent, Seatrade Cruise Global. Eftersom fartygsägare, varv och designhus strävar efter att göra kryssningsfartyg mer energieffektiva, är vi glada över att kunna presentera en marinoptimerad spillvärmeåtervinningsprodukt som kombinerar miljöbesparingar, ekonomiska vinster och driftsfördelar.

Fredrik Thoren, Executive Vice President, Head of Marine, Climeon

Climeon HeatPower 300 Marin levereras som en komplett, kompakt enhet som innehåller alla komponenter för effektiv värmeåtervinning vid låga temperaturer och kan enkelt och effektivt integreras i fartygens system. Den behöver minimalt underhåll vilket ger en låg OPEX (driftskostnad) och en attraktiv återbetalningstid.

Produkten är designad för den tuffa och utmanande miljön till havs. Den kan generera miljövänlig el från spillvärme vid mycket låga temperaturer, vilket gör att ren el kan genereras med hög effektivitet även enbart från cylinderkylningsvatten vid 85 °C.

Climeon HeatPower 300 Marin kan enkelt integreras både på nybyggda och befintliga fartyg, vilket ger redare en möjlighet att möta ökande EEDI, EEXI- och CII-regler samtidigt som det minskar bränslekostnaderna och framtidssäkrar fartygen. Tack vare det kan Climeons HeatPower 300 Marin öka energieffektiviteten på nybyggda och befintliga fartyg och bidra till en ny era av sjöfart med låga koldioxidutsläpp.

____________________________________

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Lena Sundquist, CEO, Climeon
+46 708 345 228
Lena.sundquist@climeon.com

Fredrik Thoren, Executive Vice President, Head of Marine, Climeon
fredrik.thoren@climeon.com

Climeon är ett svenskt produktbolag inom energiteknik. Bolagets unika teknik för värmekraft – Heat Power – tillgängliggör en stor outnyttjad energikälla och ger hållbar el från varmvatten, dygnet runt, året runt. Heat Power är en billig och förnybar energikälla med potential att ersätta mycket av den energi som idag kommer från kol, kärnkraft, olja och gas. B-aktien är listad på Nasdaq First North Premier Growth Market. FNCA Sweden AB är Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se.

Läs mer på: climeon.com