Climeon kommer att representera Sverige i “European Business Awards”

Climeon AB har blivit utnämnda till ”National Champion” och kommer att representera Sverige i Europas största affärspristävling ”European Business Awards”. Climeon fick utmärkelsen för den banbrytande innovationen Climeon Ocean™, som omvandlar varmt vatten till 100% ren el med en kostnad under marknadspriset för el. Climeon kommer representera Sverige i kategorin ”UKTI Award for Innovation 2015/16”.

Climeon AB har blivit utnämnda till ”National Champion” och kommer att representera Sverige i Europas största affärspristävling ”European Business Awards”. En tävling med över 32 000 företag från 33 europeiska länder som stöds av företagsledare, akademiker, media och politiker från hela Europa.

- Vi är mycket stolta över att representera Sverige i ”European Business Awards”, säger Climeons VD Thomas Öström.

Climeon grundades på idén att göra gott för världen samtidigt som man skapar värde för kunder och aktieägare. En tidig nyckelinsikt var att ungefär hälften av världens energi går till spillo som värme vid låg temperatur – en resurs som hittills varit praktiskt taget outnyttjad. Denna insikt i kombination med höga ambitioner både på teknik (effektivitet) och värdeskapande (återbetalningstiden för kunden) har lett till en rad innovationer som nu ingår i Climeon Ocean™.

- Climeon har alltid valt att rekrytera talanger som ser allt som möjligt, säger Climeons VD Thomas Öström. Det är så vi lyckats utveckla vår innovation Climeon Ocean med dess enastående prestanda.

Climeon Ocean™ är ett värmekraftsystem som ger prestanda som överstiger vad de flesta, inklusive ledande universitetsprofessorer, trodde var möjligt. Varje system kan leverera upp till 14 % verkningsgrad, eller med andra ord mer än 50 % av teoretiskt max. Med sin höga effektivitet och låga kostnader kan Climeon Ocean™ ta vara på en stor del av världens spillvärme. Utöver detta kan systemet även utnyttjas för solvärme eller markvärme. Vid en global utrullning av produkten kommer Climeon ha en betydande inverkan på dom globala CO2-utsläppen.

communication@climeon.com

+46 10-160 44 33

Climeon AB
BOX 604
182 16 Danderyd

About Climeon:

Climeon’s vision is to make the world better via brilliant innovations.

Climeon’s mission is to make customers more successful by challenging established truths.

The groundbreaking Climeon Ocean™ solution converts hot water into electricity with attractive payback times.

Taggar:

Snabbfakta

About European Business Award: The European Business Awards is Europe’s largest and most significant cross-sector business recognition programme and is now in its ninth year. This year the Awards has engaged with over 32,000 businesses in 33 countries across Europe. An elite panel of judges including leading business figures, academics, entrepreneurs, thought leaders and political leaders presides over the 3 stage judging process. Previous support has also been provided by: - Christine Lagarde (IMF) - Yves Leterme (former Belgian Prime Minister) - Jose Aznar (former Prime Minister of Spain) - Karel De Gucht (former EU Trade Commissioner) - Arnold Rüütel (former Prime Minister of Estonia) - Emil Constantinescu (former President of Romania) - Petar Stoyanov (former President of Bulgaria)
Twittra det här
Climeon fick utmärkelsen för den banbrytande innovationen Climeon Ocean™, som omvandlar varmt vatten till 100% ren el med en kostnad som typiskt ligger under marknadspriset för el.

Citat

Thomas Öström, VD Climeon AB
- Climeon har alltid valt att rekrytera talanger som ser allt som möjligt. Det är så vi lyckats utveckla vår innovation Climeon Ocean med dess enastående prestanda.
Thomas Öström, VD Climeon AB