Climeon och Tomoe Engineering inleder samarbete i Japan

Climeon och Tomoe Engineering har undertecknat ett samförståndsavtal, Memorandum of Understanding, för att utvärdera och etablera en kommersiell modell för ett samarbete i Japan som möjliggör för Tomoe Engineering att sälja Climeons teknik till industrikunder.

I oktober 2020 meddelade Japans premiärminister Suga Yoshihide Suga att Japan ska bli koldioxidneutralt och ha nollutsläpp av växthusgaser från och med 2050. Japan hamnar i dagsläget på femte plats i världen när det gäller koldioxidutsläpp, varför de höjda politiska ambitionerna väntas få stor inverkan på den japanska industrin. Det är mot bakgrund av denna förändring som Tomoe Engineering och Climeon har hittat en gemensam grund och möjlighet att utöka sina verksamheter inom förnybar energi, och framförallt återvinning av spillvärme.

- Vi är mycket nöjda över att gå in i ett samarbete med Tomoe Engineering, ett välrenommerat bolag noterat på Tokyo-börsen, och ser fram emot att expandera Climeons verksamhet i Japan till industriella applikationer, säger Jack Watanabe, Representative Director för Climeon Japan.

Tomoe Engineering och Climeon har kommit överens om att etablera ett samarbete i Japan, där Tomoe kommer att marknadsföra och sälja Climeons Heat Power-teknik. Det första gemensamma evenemanget är Biomass Expo i Tokyo Big Sight den 3-5 mars där en modell av en Climeons lösning kommer att visas i Tomoes monter. På grund av pandemin kan evenemanget också besökas online.

- Climeons teknik är enastående när det gäller effektivitet och vi skulle vilja föreslå Climeons system till våra kunder och partners och därigenom hjälpa dem med sin energiomställning, säger VD:n för New Business Development Dept på Tomoe Engineering.

Tomoe Engineering är ett teknik- och produktföretag i framkant som tillverkar och säljer kemiska material och kemiska maskiner, allt från centrifuger till avloppsreningsutrustning.

Jan Bardell, VD för Climeon, +46 76-860 84 06, jan.bardell@climeon.com
Charlotte Becker, Kommunikations- och IR-chef, +46 730 37 07 07, charlotte.becker@climeon.com