Climeon rekryterar toppchef från Mitsubishi

Climeon har rekryterat Jack (Masao) Watanabe som President and Representative Director för Climeon Japan K.K. Jack Watanabe har lång erfarenhet av både energi- och maritimbranschen och kommer närmast från rollen som SVP Chief Strategist Energy Business Group Mitsubishi Corporation. Jack Watanabe kommer att leda och utveckla Climeons verksamhet i Japan.

-  Vi är mycket stolta över att Jack Watanabe har valt att bli en del av Climeon. Vi är övertygade om att Jack Watanabe med sin kunskap om energibranschen i kombination med sin erfarenhet från den maritima industrin är rätt person att fortsätta etableringen av Climeon inom geotermisk värmekraft i Japan och expandera vår verksamhet i Japan till andra segment, säger Thomas Öström, VD för Climeon.

-  Under de senaste åren har jag haft nära kontakt med Climeon genom min roll i Mitsubishi Corporation. Jag är mycket imponerad av deras resultat hittills och är övertygad om att det finns en stor potential för Climeons lösningar i Japan och Asien, säger Jack Watanabe, tillträdande President and Representative Director Climeon Japan K.K

- Jag ser fram emot att bli en del av Climeon-teamet och arbeta för att etablera Climeons teknik som den ledande lösningen inom värmekraft på den japanska marknaden, fortsätter Jack Watanabe, tillträdande President and Representative Director Climeon Japan K.K.

Över åren har Jack Watanabe haft flera ledande roller inom Mitsubishi Corporation, tidigare inom handel och nu senast som Senior Vice President Chief Strategist Energy Business Group. Jack Watanabe har även grundat och varit verkställande direktör för Diamond Tanker Ltd i Singapore. Jack Watanbe är också medlem i Oxford Energy Policy Club.

- Climeons etablering i Japan är långsiktig, eftersom marknadspotentialen är enorm. Vår ambition med dotterbolaget är att rekrytera lokala talanger, och vi är därför mycket glada att ta detta nästa steg i uppbyggnaden av företaget. Med Jack Watanabe som President and Representative Director för Climeon Japan K.K. stärker vi vår position när det gäller att vara en del av den japanska energiomvandlingen, säger Andreas Grenninger, nuvarande President and Representative Director för Climeon Japan K.K.

Jack Watanabe tillträder som President and Representative Director för Climeon Japan K.K. 1 april 2020. Nuvarande President and Representative Director Andreas Grenninger kommer att fortsätta som operativ chef samt styrelseledamot i Climeon Japan K.K.

Thomas Öström, VD för Climeon