Climeon vinner utökad order från Fincantieri

Climeon har fått ytterligare en order från den italienska skeppsbyggaren Fincantieri på Heat Power-moduler till ett värde av 1,5 MEUR. Heat Power modulerna kommer att installeras i det fjärde kryssningsfartyget som Fincantieri bygger för Virgin Voyages.

År 2016 vann Climeon en order på Heat Power-moduler till tre kryssningsfartyg som byggs av Fincantieri för Virgin Voyages. Climeon har sedan dess levererat Heat Power-moduler till två av tre fartyg som för närvarande byggs vid Fincantieris skeppsvarv. Det första skeppet, Scarlet Lady, kommer att färdigställas 2020.

- Det känns fantastiskt att allt det arbete vi lagt ned på kvaliteten för att leva upp till de höga kraven inom marinindustrin nu ger resultat i form av fler affärer, säger Thomas Öström, VD för Climeon.

Den nya ordern på Heat Power-moduler kommer att levereras under våren 2021 och tas i drift år 2023. Kryssningsindustrin ligger i framkant när det gäller energieffektivitet och fortsätter utöka sitt erbjudande med mer hållbara upplevelser.

- Vi är mycket stolta över att utöka vårt samarbete med både Fincantieri och Virgin Voyages. Marinindustrin behöver framåtsträvande varv och skeppsägare, som Fincantieri och Virgin Voyages, som fortsätter att utnyttja grön teknik för att spara bränsle och minska utsläppen, säger Carl Berglund, Head of Maritime - Cruise & Ferry.

Thomas Öström, VD, Climeon

Carl Berglund, Head of Maritime – Cruise & Ferry
carl.berglund@climeon.com

Om Climeon