Climeons första installation i Japan driftsatt

Climeons första Heat Power-modul i ett geotermiskt kraftverk i Japan har driftsatts och producerar nu el.

2018 vann Climeon sin första order i Japan. Sedan dess har bolaget etablerat ett dotterbolag i landet, påbörjat installationen av två kraftverk, och nu även driftsatt den första Heat Power-modulen.

- Det här är en otroligt viktig milstolpe för Climeon. Japan är en av de tuffaste geografiska marknaderna att ta sig in på så jag är otroligt stolt över att vi tillsammans med Baseload Power Japan lyckats få upp ett kraftverk såhär fort, jämfört med hur lång tid det brukar ta i Japan, säger Thomas Öström, VD för Climeon.

- Nu är vi med och bidrar i skarpt läge till energiomställningen i Japan, varenda kilowattimme som går ut på nätet är en del av att transformera det japanska energisystemet, säger Jack (Masao) Watanabe, President för Climeon Japan K.K.

Den första installationen ligger i Kyushu där Climeons Heat Power-modul har kopplats in på ett befintligt kraftverk och återvinner den geotermiska spillvärmen.

- Att det första kraftverket nu producerar el är en viktig nyckel till vår fortsatta utrullning. Nu har vi bevisat för lokala partners och för våra investerare att Climeon och Baseload kan producera fossilfri el även i Japan, Masahiro Ito, Representative Director för Baseload Power Japan K.K.

Japan är en av Climeons högst prioriterade geografiska marknader på grund av de goda förutsättningar för geotermisk elproduktion som finns i landet. Efter olyckan i kärnkraftverket Fukushima 2011 har Japans inhemska energiproduktion minskat kraftigt, varför huvuddelen av all primärenergi importeras och merparten är fossil. Det finns många varma källor runt om i landet ur vilka geotermisk värmekraft kan utvinnas. Idag utnyttjas endast drygt 2 procent av de kända geotermiska energitillgångarna. Priset på geotermisk el i Japan ligger idag på drygt 3 kr per kWh, vilket är cirka åtta gånger högre än elpriset i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Thomas Öström, VD för Climeon

Charlotte Becker, Kommunikation & Investerarrelationer, Climeon
+46 730 37 07 07

Climeon är ett svenskt produktbolag inom energiteknik. Bolagets unika teknik för värmekraft – Heat Power – tillgängliggör en stor outnyttjad energikälla och ger hållbar el från varmvatten, dygnet runt, året runt. Heat Power är en billig och förnybar energikälla med potential att ersätta mycket av den energi som idag kommer från kol, kärnkraft, olja och gas. Climeon siktar på att bli en global ledare och världens främsta klimaträddare. B-aktien är listad på Nasdaq First North Premier Growth Market. FNCA Sweden AB är Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se.