Havila Voyages väljer Climeon till samtliga fyra nya fartyg

Climeon har tagit emot en order från norska Havila Voyages som ska installera Heat Power-system på bolagets samtliga fyra nybyggda fartyg. Ordervärdet uppgår till cirka 15,4 MSEK och leverans beräknas ske under 2021 och 2022.

-  Vi är oerhört glada över att ett etablerat bolag som Havila väljer att ta hållbarhetsfrågan på allvar och återvinna spillvärmen när de nu bygger nya kryssningsfartyg, säger Thomas Öström, VD för Climeon.

- Vi ser fram emot att jobba ihop med Havila Voyages och vara med och möjliggöra mer miljövänliga resor längs den norska kusten. Climeons teknik kan reducera fartygens koldioxidutsläpp väsentligt och vi ser att vi kan spela en viktig roll i marinindustrins gröna omställning, fortsätter Thomas Öström.

- För oss är det viktigt att värna om naturen, och i detta fall den norska kusten där våra fartyg ska segla. Climeons teknik är en viktig pusselbit när vi nu bygger de mest hållbara kryssningsfartygen som kommer att segla längs den norska kustremsan, säger Arild Myrvoll, VD för Havila Voyages.

Havila Voyages AS är ett familjeägt, norskt bolag som under 2021 ska ta fyra nya miljövänliga kryssningsfartyg i drift för att kryssa längs den norska kusten. Fartygen är en del av Havilas kontrakt med det norska transportministeriet för resor mellan Bergen och Kirkenes. Havila Voyages ägs av det norska konglomeratet Havila som bedriver verksamhet inom marinindustrin, transport och turism.

Havila Voyages fyra fartyg Havila Capella, Havila Castor, Havila Polaris och Havila Pollux är alla 124,1 meter långa, 22 meter breda och har kapacitet för 640 passagerare. Fartygen kommer att drivas av ett hybridsystem baserat på LNG (liquefied natural gas) och batterier. Med batterisystemet kommer fartygen kunna segla tyst och utan utsläpp i upp till fyra timmar. Kombinationen av LNG, batterier och innovativa teknologier så som Climeons Heat Power-system kommer göra fartygen till de mest miljövänliga kryssningsfartygen i drift längs de norska kusterna, uppger Havila Voyages.

De fyra fartygen byggs just nu i Tersan i Turkiet. Climeons Heat Power-system ska levereras under 2021 och 2022. Ingenjörsarbetet har redan påbörjats, och de två första fartygen kommer vid leverans från varvet att vara förberedda för att installera Climeon-system under drift. De två sista fartygen kommer att ha ett Climeon-system installerat innan fartygen levereras från varvet.

Thomas Öström, VD för Climeon

Olle Tholander, Försäljnings- och marknadschef Climeon