Nytt finansieringsbolag accelererar affärsmöjligheterna för Climeon

Climeonägare grundar finansieringsbolaget Baseload Capital för att accelerera globala, geotermiska Climeon Heat Power-projekt. Gullspång Invest AB, LMK Forward AB och Blue AB kommer tillsammans att investera 60 mkr som startkapital i Baseload Capital och Climeon deltar genom en minoritetspost uppgående till maximalt 20%.

- Geotermisk värmekraft har potential att bli en stor global energikälla. En nyckel till att låsa upp den marknaden är projektfinansieringen som vi tror kan bidra till en stark ökning av antalet affärer inom geosegmentet. Vi tar endast en minoritetspost i Baseload Capital för att bibehålla Climeons fokus på värmekraftsprodukter i världsklass, säger Per Olofsson, styrelseordförande i Climeon.

Finansieringsbolaget Baseload Capital kommer främst att investera i geotermisk energi, dvs. förnyelsebar baskraft, avseende Climeons befintliga och framtida affärer.

- Vi ser stor affärspotential inom förnyelsebar geotermisk värmekraft. Vi insåg tidigt att Climeons utveckling kan accelereras kraftigt med projektfinansiering och är oerhört glada över att nu kunna skapa en sådan hävstång. Att få en möjlighet att aktivt delta i utvecklingen av hållbar energiproduktion är väldigt intressant och helt i linje med vår egen affärsidé att investera i meningsfullt värdeskapande, säger Magnus Brandberg, partner hos Gullspång Invest AB.

Om projektfinansiering

För kraftverksinvesteringar globalt förekommer ofta projektfinansiering med långa avtal, ca 20–30 år, där ett energibolag köper den el som produceras och intäkterna används för att säkra det egna kapitalet samt lån. Baseload Capital kommer att delta i sådana projekt, både med eget kapital och med lån, och nästa steg är nu att utöka ägarkretsen och förse bolaget med kapital.

Om Baseload Capitals huvudägare

Gullspång Invest AB är ett familjeägt investmentbolag med långsiktig investeringshorisont och fokus på energi, livsmedel, vatten, hälsa och utbildning.

LMK Forward AB är del av LMK Industri och investerar bland annat i unik energi- och säkerhetsteknologi samt hotell och rekreationsverksamhet.

Blue AB har visionen att bidra till rent vatten, ren luft, hållbar mat, energi, hållbart resursutnyttjande och mänskliga rättigheter genom att investera i företag och entreprenörer som med innovatiova lösningar har en positiv påverkan på människor, miljö och på vår planet.

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Climeon AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen publicerades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10 januari 2018 kl 08:30 (CET).

Thomas Öström, CEO, Climeon

Christoffer Andersson, COO, Climeon
christoffer.andersson@climeon.com

Climeon tillhandahåller en värmekraftsteknik (heat power) som tillvaratar energin från två typer av källor. Dels spillvärme från industrier och stora motorer och dels geotermisk värme i marken. Heat power är en av de förväntat stora kategorierna inom förnyelsebar energi ihop med sol och vind. Bolaget mottog sin första order under 2015 och har sedan dess byggt upp en kundbas bestående av bland annat Viking Line, Virgin Voyages/Fincantieri, Maersk Line, CP Energy och SSAB. Climeon erbjuder sin lösning bland annat till USA, Kanada, Island, Tyskland, Norden, Polen, Indien och Japan. Produkten är patentskyddad och erbjuder marknadsledande prestanda inom sina applikationsområden. FNCA Sweden AB är Certified Advisor för Climeon.

Taggar: