Viking Line utökar användningen av Climeons värmekraftteknik

Under 2015 har Viking Line som första rederi i världen testat den prisbelönta svenska värmekraftlösningen Climeon Ocean™. Testperioden på flaggskeppet Viking Grace har gett ännu större miljövinster och bränslebesparingar än förväntat. Därmed kommer Viking Line att vidareutveckla samarbetet med Climeon och se över möjligheten att använda systemet på samtliga fartyg.

Climeon Ocean™ använder avgaser och kylvatten och omvandlar dom till 100% ren elektricitet. Med ett Climeon Ocean™ system kan varje fartyg spara upp till 750 ton bränsle, vilket ger koldioxidbesparingar motsvarande 6000 tur och retur flygresor Stockholm - Paris.

Under 2015 har Climeon’s värmekraftlösning Climeon Ocean™ testats på Viking Grace. Värmekraftlösningen har visat sig till och med överträffa de högt satta förväntningarna på minskade koldioxidutsläpp och bränslebesparingar. Därmed kommer Viking Line att vidareutveckla samarbetet med Climeon och se över möjligheten att använda systemet på samtliga fartyg.

• I ett första skede har vi nu bestämt oss för att inkludera Climeon Ocean-systemet när vi utvecklar nya fartyg. Men vi utvärderar också möjligheten att bygga om våra befintliga fartyg så att tekniken kan användas inom hela vår flotta, säger Kari Granberg, projektchef Viking Line.

Redan före testperioden var Viking Grace världens mest miljövänliga passagerarfartyg. Med Climeon Ocean™ blev fartyget ännu miljövänligare.

Climeon Ocean™ är en världsledande värmekraftlösning som omvandlar värme (70-120 C) till 100% ren elektricitet. För fartyg används typiskt sett värme från motorer och kylvatten från havet.

I en nyligen publicerad analys konstaterade det erkända analyshuset Frost and Sullivan att Climeon Ocean™ är en ”revolutionerade” lösning som har en ”exceptionell prestanda”. Vidare konstaterar Frost and Sullivan att system utan tvekan kommer ta full fart på marina applikationer och att dom rankade det som världens bästa system i sin kategori.

Viking Line är den första rederiet som annonserat deras avsikt att rulla ut Climeons teknologi på alla nya fartyg.

• Att rulla ut Climeon Ocean system är ett sätt för oss att visa att våra höga miljöambitioner är mer än bara ord, säger Kari Granberg, projektchef Viking Line

Med ett Climeon Ocean™ system kan varje fartyg spara upp till 750 ton bränsle eller 1 900 ton koldioxid per år. Det är koldioxidbesparingar som motsvarar 6000 tur och retur flygresor Stockholm – Paris eller en bilresa på motorväg motsvarande 200 varv runt jorden.

• För oss har det varit ett privilegium att kunna göra den första marina installationen av Climeon Ocean på Viking Grace. Det stärker oss som företag att ha en sådan ambitiös och krävande kund som Viking Line. Att rederiet nu beslutar att inkludera denna teknik i utformningen av alla nya fartyg är en viktig milstolpe, inte bara för oss utan för värmekraft som en alternativ energikälla, säger Thomas Öström, vd Climeon.

Climeon CEO Thomas Ostrom or COO David Ekberg is available for interviews to be booked through communication@climeon.com

For media contacts please contact David Ekberg, communication@climeon.com, Telephone: +46 10-160 44 33

Climeon’s vision is to make the world a better place via brilliant innovations. Climeon’s mission is to make customers more successful by challenging established truths. The groundbreaking Climeon Ocean™ solution converts hot water into electricity with attractive payback times.

Taggar:

Viking Line utökar användningen av Climeons värmekraftteknik
Twittra det här
Climeon Ocean Marine™ kommer att inkluderas på nya fartyg.
Twittra det här
Viking Line utvärderar möjligheten att bygga om våra befintliga fartyg så att tekniken kan användas inom hela vår flotta.
Twittra det här
Koldioxidbesparingar per fartyg motsvarar 6000 tur och retur flygresor Stockholm – Paris eller en bilresa på motorväg motsvarande 200 varv runt jorden.

Citat

I ett första skede har vi nu bestämt oss för att inkludera Climeon Ocean-systemet när vi utvecklar nya fartyg. Men vi utvärderar också möjligheten att bygga om våra befintliga fartyg så att tekniken kan användas inom hela vår flotta.
Kari Granberg, projektchef Viking Line.
Att rulla ut Climeon Ocean system är ett sätt för oss att visa att våra höga miljöambitioner är mer än bara ord.
Kari Granberg, projektchef Viking Line.
Thomas Öström, VD Climeon
Att Viking Line nu beslutar att inkludera denna teknik i utformningen av alla nya fartyg är en viktig milstolpe, inte bara för oss utan för värmekraft som en alternativ energikälla.
Thomas Öström, VD Climeon