• Cline/

Bokslutskommuniké för Cline Scientific AB (publ), 556867-8238, för period 1 januari – 31 december 2020

År januari-dec 2020 i sammandrag

• Intäkter under året uppgick till 117 kSEK (283 kSEK).
  • Resultat före skatt, - 1 839 kSEK (-2 097 kSEK).
  • Summa eget kapital uppgick till 10 119 kSEK (2 524 kSEK) vid periodens slut.
  • Likvida medel uppgick till 2 531 kSEK (3 362 kSEK) vid periodens slut.

Kvartal 4, oktober-december 2020 i sammandrag

• Intäkter under fjärde kvartalet uppgick till 22 kSEK (95 kSEK).
  • Resultat före skatt, 1 288 kSEK (540 kSEK).
  • Summa eget kapital uppgick till 10 119 kSEK (2 524 kSEK) vid periodens slut.
  • Likvida medel uppgick till 2 531 kSEK (3 362 kSEK) vid periodens slut.

Resultat och ställning
Årets resultat före skatt uppgick till -1 839 kSEK (-2 097 kSEK) eller – 0,15 kr (-0,25 kr) per aktie. Antal utestående aktie är 12 447 482 stycken (8 441 112 stycken). Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 2 531 kSEK (3 362 kSEK). Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period/tidpunkt föregående år.

Förslag till vinstutdelning
Ingen utdelning föreslås.

Väsentliga händelser under perioden
Cline förvärvar Liv Diagnostic ABs verksamhet genom ett dotterbolag till Liv. Affären innebär att ägarna till Liv får betalt via en tilläggsköpeskilling baserad på nettovinst från en framtida avyttring av detta projekt.

Påbörjar tester på levande tumörceller från patientbiopsier. Testerna tar företaget ett steg närmare kliniska relevansstudier av den slutliga produkten, CellRACE.

Cline erhåller SME-status för att bedriva kliniska studier. Beslutet är det första steget i en process att, av den europeiska myndigheten EMA, certifiera Clines metod och intention att tillverka ATMPs (Advanced therapy medicinal product) för klinisk användning. SME-status innebär även att Cline som organisation kan erhålla stöd och extra vägledning för att underlätta snabbare genomförande av kliniska studier.

Söker metodpatent för stamcellsterapi; Clines patentansökan är grunden till en klinisk produkt för att användas vid behandling av broskskador.

Publicerar de utlovade vetenskapliga resultaten från arbetet med att utveckla en stamcellsterapi mot broskskador; ”GDF5 induces TBX3 in a concentration dependent manner on a gold nanoparticle gradient”.

Cline avtalar med forskare vid Sahlgrenska universitetssjukhus om användning av gradientteknologin i utvecklingsprojekt som syftar till att bekämpa Alzheimers sjukdom.

Cline genomförde en nyemission i maj månad som tecknades till 142%. Bolaget tillfördes ca. SEK 10 miljoner före emissionskostnader om ca. SEK 0,6 miljoner.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Cline startar samarbete med AstraZeneca för deltagande i V.A Cure. Clines gradientteknolgi utvärderas i ett av delprojekten för utveckling av stamceller. V.A Cure är ett Horizon 2020-finansierat projekt som syftar till att avslöja kärnmekanismer för vaskulära anomalier och att utnyttja denna information för att skapa nya terapier för kärlsjukdomar. Clines gradientteknologi har här tagit ett första steg mot att potentiellt kunna användas av en stor etablerad aktör i utvecklandet av en stamcellsterapi.

VD kommentar

”Bästa aktieägare,

Pandemiåret 2020 var ett prövoår för oss alla, så även för Cline. Vi har dock lyckats att fortsätta vår utvecklingsverksamhet på de flesta områden med några få undantag. Vår personal har med hjälp av restriktioner och begränsningar av antal personer på kontor och i labb att hållit sig friska och vi har därför avancerat våra två utvecklingsprojekt i stort sett enligt plan. Vi har dessutom adderat några nyckelpersoner till bolaget under året och tror oss därför stå väl rustade inför de kommande årens utmaningar.

Under senare delen av hösten togs diskussioner upp med AstraZeneca om att Clines gradientteknologi skulle kunna testas och användas i ett paneuropeiskt projekt, V.A. Cure, som syftar till att kunna upptäcka och behandla olika typer av fel eller skador på blodkärl, vaskulära anomalier. I början av 2021 skrevs så ett avtal om att starta detta samarbete vilket får ses som resultatet av ett antal års försöka att övertyga AstraZeneca om ett sådant samarbete. Vi tycker naturligtvis att detta är mycket spännande och ser fram emot att starta och producera resultat som vi senare kan använda i terapiutveckling.

Vi har som vi kommunicerat de senaste åren själva påbörjat utveckling av ett par kliniska projekt. Ett av dessa, StemCART, liknar det projekt som V.A. Cure kan resultera i varför vi kommer att ha stor användning av dessa resultat även i vår egen R & D. Vad gäller StemCART så siktar vi fortfarande på att försöka starta en klinisk fas under 2022 vilket innebär att vi under 2021 planerar studier, ansöker om tillstånd, rekryterar kliniker etc. vi har också börjat knyta till oss kliniker med relevant kompetens, i detta fall ortopeder, för att ha med behandlingsaspekten redan i ett tidigt skede.

Vårt diagnostikprojekt, CellRACE, som syftar till en produkt som kan bestämma spridningsrisk för en konstaterad bröstcancertumör på ett mycket säkrare sätt än dagens metoder, har också avancerat till ett steg där vi i början av året startade testa en prototyp på färskat patientmaterial. Tyvärr, så gjorde pandemin det omöjligt att få tag på mer biopsimaterial under året, varför vi fick vänta med fortsatta försök med biopsimaterial och istället fortsätta med ett antal andra delar av projektet. I början av 2021 verkar det som om sjukhusen långsamt börjar öppna möjligheterna för att få tag på biopsier igen och vi har nyligen startat testerna igen. Vi hoppas att detta håller i sig under våren så att vi kan färdigställa de tester vi behöver för att kunna designa en större studie med CellRACE. Produkten har stora möjligheter att kunna bli ”First-in-Class” vad gäller live cell assays för metastaserande cancertumörer och vi är övertygade om att en studie kommer att visa på detta.

Vår ekonom i ligger stadigt på en rimlig nivå, det vill säga vi fortsätter att vara finansiellt effektiva och drar ännu så länge inte på oss några stora kostnader med tanke på de områden vi verkar inom. Vi har mycket ändamålsenliga lokaler och som en del av AstraZeneca BioVentureHub så har vi ibland stor hjälp av de resurser som ett stort bolag kan erbjuda. Samarbetet gällande V.A. Cure är delvis ett resultat av detta och vi tror att vi även framåt kommer att ha stor nytta av att vara en del i och ha våra labb på ”Hubben”.

Teckningsoptionerna som var en del av de Units vi emitterade under 2020 skall snart lösas in, teckningsperioden för dessa är 2-12 mars 2021, och vi hoppas att alla optionshållare vill fortsätta och vara med oss på vår resa. Teckningsoptionen ger innehavaren möjlighet att teckna en aktie för varje option till en kurs av 3,38 SEK vilket är en 20 procentig rabatt mot den genomsnittligt vägda kursen under perioden 8 – 19 februari 2021.”

Patrik Sundh

Information om verksamheten

Redovisnings- och värderingsprinciper
Denna bokslutskommuniké är upprättad i överensstämmelse med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3-regler).

Jämförelsetal i denna kommuniké avser räkenskapsperiod, 2019-01-01 – 2019-12-31

De redovisningsprinciper som i övrigt tillämpas i denna bokslutskommuniké beskrivs närmare i noter till årsredovisning 2019.

Nästa redovisningstillfälle
Kvartalsredogörelse 1 kommer att publiceras 23 april, 2021
Årsredovisning kommer att publiceras den 6 maj, 2021 på bolagets hemsida www.clinescientific.com samt Spotlight Markets hemsida.
Årsstämma kommer att hållas 3 juni.

Granskning av revisor
Denna bokslutskommuniké har inte granskats av bolagets revisor.

Göteborg den 26 februari 2021

Styrelsen för Cline Scientific AB,

Torleif Möllerström, Styrelseordförande
Chris Steele
Niklas Holmquist

För mer information om Cline, vänligen kontakta:

Cline Scientific AB (publ)                                                 Telefon: 031-387 55 55
Argongatan 2 C                                                                   E-post: info@clinescientific.com
431 53  MÖLNDAL                                                              Hemsida: www.clinescientific.com

Cline Scientific utvecklar avancerad cancerdiagnostik och stamcellsterapier. Bolaget genomför utvecklingsprojekt inom dessa områden via samarbeten med läkemedelsföretag och akademiska forskningsinstitutioner på global basis. Fokus på projekt inom diagnostik för metastaserande cancer samt utveckling av stamcellsterapier har valts eftersom Clines nanoteknologi här erbjuder nya lösningar på hittills olösta svårigheter. Bolagets unika, patenterade teknologi används i cellbaserade produkter och processer för att driva Life Science projekt till och genom klinisk fas.