Cline erhåller SME-status för att bedriva kliniska studier

Beslutet är det första steget i en process att, av den europeiska myndigheten EMA, certifiera Clines metod och intention att tillverka ATMPs (Advanced therapy medicinal product) för klinisk användning. SME-status innebär även att Cline som organisation kan erhålla stöd och extra vägledning för att underlätta snabbare genomförande av kliniska studier.

Cline har i sin strategi att utveckla projekt till tidig klinisk fas. I processen att förbereda och bedriva klinisk F&U kan mindre organisationer klassas med en sär-status, s.k. SME-status, vilket berättigar till stöd och vetenskaplig rådgivning från EMAs experter. Förväntningen är att erhålla extra vägledning och kostnadslättnader för de bl.a. regulatoriska processer som Cline vill genomföra i sina projekt.

”This is an opportunity for SMEs to get an assessment of the data they have generated and check that they are on the right track for successful development.”- EMA

Mer om Cline

Cline har huvudverksamhet i Göteborg och grundades 2012 som ett resultat av ett långt forskningsprojekt inom yt-nanoteknologi.

Argongatan 2C
431 53  Mölndal