Cline Scientific: Kommuniké från årsstämman

Idag, den 19 april 2022, hölls årsstämma Cline Scientific AB, 556867-8238, (”Cline Scientific” eller ”Bolaget”). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Beslut om följande:

Fastställande av resultaträkningen och balansräkningen
Resultat- och balansräkning fastställdes av stämman.

Dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
Stämman beslutade att bolagets ansamlade förlust balanseras i ny räkning och att det inte sker någon utdelning för räkenskapsåret 2022.

Ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören
Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna året.

Fastställande av antalet styrelseledamöter, suppleanter och revisorer
Antal styrelseledamöter fastställdes till fem stycken och inga suppleanter och en revisor med revisorsuppleant.

Fastställande av arvoden till styrelsen och revisorerna
Stämman beslutade att bolagets revisor skall erhålla arvode enligt godkänd räkning. Styrelsen arvoderas ej.

Val av styrelse och val av revisor
Stämman valde om följande sittande styrelseledamöter: Johan Bjurquist och Patrik Sundh. Johan Bjurquist valdes till bolagets styrelseordförande. Till nya styrelseledamöter valdes Andreas Regell, Karl Corneliusson och Hanne Evenbratt. Torleif Möllerström och Mattias Andrup har avböjt omval.

Till revisor valdes auktoriserad revisor Stefan Kylebäck. Till revisorssuppleant valdes auktoriserad revisor Markus Hellsten.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, konvertibellån och/eller teckningsoptioner
Stämman beslutade att anta styrelsens förslag till bemyndigande angett i kallelsen. Beslutet bifölls med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Punkt 14 i kallelsen utgick eftersom den inte ansågs vara relevant i nuläget.

Fastställande av smärre justeringar
Stämman beslutade styrelsen, eller den som styrelsen utser, ska ha rätt att vidta de smärre justeringar av ovanstående beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registrering vid Bolagsverket.

Stämmans avslutande
Stämman avslutas av stämmans ordförande Torleif Möllerström.

Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Redeye AB är Cline Scientifics Certified Adviser. Informationen lämnades för offentliggörande via kontaktpersonen som anges ovan, klockan 19:19 CEST den 19 april 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Cline Scientific utvecklar avancerade cancerdiagnostik och stamcellsterapier.  Clines unika, patenterade ytnanoteknologi erbjuder nya lösningar på kritiska utmaningar för cellbaserade produkter och processer inom Life Science. Cline driver två projekt in i klinisk fas, StemCART - en stamcellsterapi för broskreparation, och CellRACE - en cancerdiagnostisk produkt för att förutsäga metastasering.