Cline Scientific: Uppdateringar om StemCART-projektet

Som tidigare kommunicerats, planerar Cline Scientific AB att genomföra en ex-vivo pilotstudie på humant brosk under hösten 2021. För att nå detta mål är Cline nu i en process där man tillsammans med kliniker och andra rådgivare förbereder experimenten och ansökan om etiskt godkännande från Svenska Etiska Granskningsmyndigheten. Denna ansökan kommer att innehålla Clines forskningsplan, tidslinje och vävnadsinköp. När ansökan godkänts kan Cline starta testerna.

Dessa tester kommer att representera ytterligare ett steg framåt för att föra StemCART -projektet mot kliniska prövningar. När experimenten visat tillfredställande resultat kommer tillverkningsprocessutveckling och nödvändiga prekliniska säkerhetsstudier att börja 2022. Det förväntade året för påbörjande av den första kliniska prövningen är 2023.

StemCART syftar till att skapa ett paradigmskifte på den globala artrosmarknaden genom att regenerera skadad brosk från allogena iPSC-härledda kondrocyter, framtagna med hjälp av Clines unika nanoteknik.

Resultaten och utvecklingen av StemCART under det senaste året har varit väldigt uppmuntrande och vi är glada att kunna planera den första testningen av StemCART på mänskligt brosk, tillsammans med våra samarbetande kliniker. Den potentiella fördelen för artrospatienter är betydande och vi ser fram emot att ge investerare fler uppdateringar framöver. ” Säger Patrik Sundh VD.

För mer information, vänligen kontakta:
E-post:
patrik.sundh@clinescientific.com