Cline Scientific 2020: Pionjär inom Cancer- och Stamcellsforskning

Hoppas ni fått en bra start på det nya året! Mycket har hänt hos oss på Cline Scientific sedan sist vi hördes av och vi är redo att ta oss an 2020.

Nu när vi dyker djupare inom cancerdiagnostik, stamcells-forskning och regenerativ medicin, är vi stolta att meddela att vi genomgår en transformation från att vara ett produktorienterat företag till att ta klivet mot ett fullfjädrat biotech-företag.

Vi är också glada att presentera Clines nya hemsida, där du kan ta del av och löpande följa våra projekt och mål. Besök gärna: clinescientific.com eller klicka på bilden nedan (endast pdf versionen).

Inte bara produktorienterade

I slutet av 2019, meddelade vi förvärvet av Liv Diagnostics AB, som vi haft ett nära samarbete med sedan företaget grundades 2016. Förvärvet av Liv tar Cline in i en ny era, då vi förutom att utveckla och förse företag med vår teknik, tar steget till att bli ett företag som ligger i framkant inom medicinsk innovation och produktutveckling, som ett biotech-företag.

En sådan produkt som vi utvecklar är ett nytt unikt koncept för att mäta migrationen hos cancerceller, vilket är en indikator på hur aggressiv tumören är och hur stor risken är att den kommer metastasera.

Ny era - reducera antalet människor som går bort in cancer

Informationen är kritisk då 90% av alla cancerrelaterade dödsfall beror på metastasering. Vår produkt kan ge direkt och kvantitativ information om risken för metastasering genom att analysera migrationsbeteendet hos levande celler. Vårt mål är att öka chanserna för överlevnad och möjliggöra individanpassad behandling av cancer!

Lovande resultat har påvisats när det kommer till att mäta migrations-förmågan hos olika typer av cell-linjer vid bröstcancer. Just nu jobbar vi aktivt med att stärka vår R&D för att repetera och verifiera resultaten samt ta projektet mot klinisk fas.

Fokuserar på R&D och stärker våra samarbeten

Dessutom fortsätter vi stärka vår R&D inom onkologi och stamcellsforskning genom samarbeten med ledande läkemedelsbolag och forskare runt om i världen. Vi på Cline vill också välkomna Dr. Theresa Vincent, Dr. Michael Andäng och Dr. Petra Szeszula från Uppsala Universitet som vetenskapliga rådgivare! Som grundare till Liv Diagnostics, kombinerat med gedigen kunskap inom cancerforskning, har dom en nyckelroll i att ta cancerdiagnos-projektet till nästa fas.

Vi kommer fortsätta att hålla er uppdaterade kontinuerligt. Håll utkik på hemsidan och andra kommunikationskanaler för att följa utvecklingen. Kontakta oss gärna om du har frågor eller förslag och glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Bästa Hälsningar,

Cline Scientific

Argongatan 2C
431 53  Mölndal

Cline har huvudverksamhet i Göteborg och grundades 2012 som ett resultat av ett långt forskningsprojekt inom yt-nanoteknologi.