Cline Scientific erhåller besked om kommande patentgodkännande i Europa

Cline Scientific har erhållit besked om att det europeiska patentverket EPO avser att godkänna bolagets patentansökan gällande dess teknologi för framställning av så kallade Nanogradientytor, som används till forskning och tillverkning av stamceller samt cancerdiagnostik. Patentet kommer vid godkännande att vara gällande i de över 30 länder som ingår i det europeiska patentsamarbetet.

Beskedet är en viktig milstolpe för Cline Scientific som nu har erhållit positiva patentbesked på de tre största och viktigaste marknaderna för life science-produkter: USA, Japan och Europa.

– Detta besked är av stor strategisk betydelse för vår affärsutveckling och därmed den ekonomiska potentialen hos bolaget som helhet. Jag vill framförallt lyfta fram fördelarna med ett starkt patentskydd även i Europa när det gäller licensiering av vår teknologi till existerande och potentiella samarbetspartners, säger Cline Scientifics vd Patrik Sundh.

Ett konkret exempel är samarbetet med Göteborgsbaserade Liv Diagnostics AB, som utvecklar diagnostikprodukten CellRACE för att på ett revolutionerande sätt kunna bestämma cancertumörers spridningsförmåga med hjälp av Cline Scientifics teknologiplattform. I dagsläget utvecklas den första prototypen av produkten med initialt fokus på bröstcancer. För denna och liknande produkter bedöms Europa vara en viktig framtida försäljningsmarknad.

– I takt med att vi utökar den geografiska täckningen för vårt patentskydd blir vi mer attraktiva för bolag som skulle kunna dra stor nytta av vår innovativa teknologi i sina produkter. Arbetet med att identifiera och komma överens med ytterligare licenstagare är en viktig del av vår affärsverksamhet som nu underlättas i och med detta positiva besked, förklarar Patrik Sundh.

Den aktuella patentansökan har rubriken ”A method for preparing a surface with a controlled coverage of nanograde particles”. Besked om kommande godkännande (notice of allowance) innebär att det europeiska patentverket EPO avser att godkänna bolagets ansökan.

För mer information, vänligen kontakta:

Carl Skottsbergs gata 22 B, 413 19  GÖTEBORG

Denna information är sådan information som Cline Scientific är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 augusti 2017.