Cline Scientific förlänger samarbetsavtal med AstraZeneca

Som tidigare kommunicerats samarbetar Cline Scientific AB med AstraZeneca som en del i det europeiska MSCA-ITN-nätverkets V.A Cure-projekt. Parterna har nu kommit överens om att fortsätta samarbetet under 2022.

Samarbetet inleddes i januari 2021 och har fokuserat på att använda Clines teknologi och metod med gradient-ytteknologi för att för att differentiera inducerade pluripotenta stamceller (iPS-celler) till celltyper som är relevanta för att behandla vaskulära anomalier. Att skapa sådana celltyper kommer att avslöja kärnmekanismer i kärlsjukdomar och ligga till grund för att utveckla nya behandlingar.

Om V.A Cure
V.A Cure är ett Horizon 2020-finansierat projekt som syftar till att avslöja kärnmekanismerna för vaskulära anomalier och utnyttja denna information för att etablera nya terapier för vaskulär sjukdom. Projektet består av 14 individuella forskningsprojekt fördelade på sju akademiska labb och två industripartners.

Vaskulära anomalier är defekter i kärlsystemet, antingen i blodkärl eller lymfkärl. Många vaskulära anomalier är medfödda och ärftliga, men de kan också orsakas av händelser som trauma och graviditet. Dessutom kan vaskulära anomalier vara missbildningar eller tumörer, allt från ofarliga till livshotande.

Cline Scientific är medlem i AstraZenecas BioVentureHub i Göteborg, Sverige.

För mer information om V.A Cure, följ länken till https://vacure.eu/

För mer information, vänligen kontakta:
Telefon: 0703-585 088

Cline Scientific AB (publ)                                                 Telefon: 031-387 55 55
Argongatan 2 C                                                                   E-post: info@clinescientific.com
431 53  MÖLNDAL                                                              Hemsida: www.clinescientific.com

Cline Scientific utvecklar avancerad cancerdiagnostik och stamcellsterapier. Bolaget genomför utvecklingsprojekt inom dessa områden via samarbeten med läkemedelsföretag och akademiska forskningsinstitutioner på global basis. Fokus på projekt inom diagnostik för metastaserande cancer samt utveckling av stamcellsterapier har valts eftersom Clines nanoteknologi här erbjuder nya lösningar på hittills olösta svårigheter. Bolagets unika, patenterade teknologi används i cellbaserade produkter och processer för att driva Life Science projekt till och genom klinisk fas.